Nye tal: Mænd vil gerne til lægen, hvis det foregår på denne måde

Sundhed

24/09/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Den diskrete og nemme adgang til sundhedstjenester kan være en af årsagerne til, at flere mænd end kvinder vælger denne digitale løsning, mener adfærdsstrateg.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Kvinder er bedst til at gå til lægen – eller er de?

Tal fra lægetjenesten "Læge 365" viser, at det i 52 procent af tilfældene faktisk er mændene, der tager kontakten til lægen.

Det viser den seneste opgørelse over brugen af lægetjenesten – og den udvikling går stik imod tendensen i det øvrige samfund: Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at kvinder står for næsten 60 procent af lægekonsultationer ved praktiserende læge.

Rasmus Mortensen, som ved siden af sit job som speciallæge arbejder for "Læge 365", genkender tendensen.  

"Jeg kan godt genkende, at der er en lille overvægt af mænd, der bruger "Læge 365". Typisk ringer mange mænd vedrørende deres børn, der fx har udslæt, hoster eller har feber – men mændene henvender sig også med deres egne små-skavanker som fx, at de er vredet om til padel, eller at de er kommet til skade på skiferien. Vi har i det hele taget rigtig mange borgere – både mænd og kvinder - der ringer fra udlandet med symptomer på sygdom, og så er det op til os at vurdere symptomerne i forhold til, om vi skal sætte en behandling i gang," siger han.

Rasmus Mortensen kommer her med et bud på, hvorfor rigtig mange mænd har taget tjenesten til sig.

"Ofte hører vi, at det er fordi, det er nemt og tilgængeligt: Tit er der lang ventetid hos egen læge, og så er det nemt og hurtigt at få en vurdering via "Læge 365" – oftest kan det klares, mens man er på arbejde, og det sparer tid i en travl hverdag," siger han.

Supplement til egen læge

En af de mænd, der har brugt tjenesten, er 56-årige Christian Larsen, der ikke har for vane at opsøge egen læge ved små-skavanker.

""Læge 365" er et godt supplement til min egen læge, og de gange, jeg har brugt tjenesten, har jeg fået hurtig og kompetent hjælp af lægen – og selv gennem skærmen var det et trygt og personligt møde," siger han.

I GF Forsikring har alle medlemmer med en privat forsikring adgang til "Læge 365". Denne online-lægetjeneste, som tilbydes i samarbejde med Eyr Medical til GF Forsikrings mere end 360.000 medlemmer, er et supplement til egen læge og giver via en app alle i medlemmets husstand adgang til en videokonsultation med en læge alle dage hele året rundt.

Vigtig indsigt i arbejdet med medlemsoplevelsen

Hos GF Forsikring vækker mændenes forkærligehed for den digitale lægetjeneste stor interesse – for det er vigtigt for at forstå medlemmernes ønsker og behov.

"At der er en overvægt af mænd, som vælger denne form for digitale dialog, er vigtig læring for os i vores arbejde med medlemsoplevelsen," siger Henrik Sangild, der er GF Forsikrings adfærdsstrateg. Og han fortsætter:

"I GF arbejder vi målrettet med adfærdsværktøjer, der møder vores medlemmers behov og ønsker, hvor de er. Vores arbejde er blandt andet baseret på en tilgang, der tager udgangspunkt i det enkelte medlem – og hvor det at skabe ro og klarhed i dialogen er afgørende for den gode medlemsoplevelse. Her spiller mange andre faktorer end køn ind – for eksempel alder, livssituation og personlighedstype."

Henrik Sangild tøver derfor med at drage den entydige konklusion, at mænd altid foretrækker digital kontakt, men han siger:

"At mændene er glade for at bruge "Læge 365" kan måske hænge sammen med, at løsningen er diskret og nem, og det tiltaler måske nok flere mænd end kvinder, når det kommer til sundhedsspørgsmål."