Gør som de amerikanske soldater - Sådan falder du i søvn på 2 minutter

Sundhed

24/1/23 | 09:43

Foto: Screenshot, @justin_agustin/TikTok
Foto: Screenshot, @justin_agustin/TikTok

Skrevet af Jens Asbjørn Bøgen

Kommentarerne til videoen vidner om, at tricket virker!

Du har lagt dig godt til rette i sengen, hovedet på puden, dynen dækker hele kroppen, der er helt mørkt i rummet og ovenboens møgunger larmer for en gangs skyld ikke - nu er det på tide at få en god, lang nats søvn!

Men efter en time ligger du stadig og vender og drejer dig.

Der findes næppe noget mere irriterende end problemer med at falde i søvn, så når nogen fortæller dig, at der faktisk findes en teknik, der får dig til at gå ud som et lys på få minutter, vil de fleste nok lytte opmærksomt med, eller ryste på hovedet over, at nogen overhovedet påstår, at sådan en teknik findes.

Ikke desto mindre har fitnesseksperten Justin Agustin delt en video på det sociale medie TikTok, hvor han uddyber en teknik, som soldaterne i det amerikanske militær bruger - og skal man tro kommentarerne til videoen, så virker teknikken faktisk!

Det virale klip har fået næsten en million likes og tusindvis af kommentarer, hvor mange mennesker siger, at det har virket for dem.

Agustin forklarer i videoen, at teknikken blev udviklet i militæret for at give soldater mulighed for at falde i søvn når som helst og hvor som helst - selv på slagmarken, når omgivelserne er ekstremt ubehagelige, og der er en masse støj.

Sådan gør du

Du skal ganske enkelt starte med at 'gøre din krop rolig’ ved at lukke ned og slappe af hver del af din krop, fra ’top til tå’.

"Start med at slappe af i musklerne i din pande," fortæller Agustin.

Dernæst skal du slappe af i dine øjne, dine kinder, din kæbe og fokusere på din vejrtrækning. Fortsæt længere ned til din nakke og dine skuldre.

Lad armene ligge løst ved siden af din krop, og lad dine hænder og fingre gøre det samme.

Mens du gør dette, skal du 'forestille dig denne varme fornemmelse, der går fra dit hoved til hele vejen ned til fingerspidserne'.

"Tag en dyb indånding og ånd langsomt ud, slap af i brystet, din mave, ned til dine lår, knæ, ben og fødder," siger Agustin så.

"Igen, forestil dig denne varme fornemmelse, der går ned fra dit hjerte hele vejen til dine tæer."

Mens du gør dette, forklarede Agustin, at du skal 'rense dit sind for stress'. Til det skal du forestille dig to scenarier:

Den ene - du ligger i en kano på en rolig sø med intet andet end en klar blå himmel over dig. To - du ligger i en sort fløjlshængekøje i et kulsort rum.

"Når du begynder at tænke på noget andet, eller du begynder at blive distraheret, skal du gentage disse ord i 10 sekunder: 'Tænk ikke, tænk ikke, tænk ikke'."

Agustin anbefalede, at du skulle øve dig på dette hver nat i seks uger, og tilføjede: "Tilsyneladende er 96 procent af folk, der mestrer denne teknik, faktisk i stand til at falde i søvn inden for to minutter efter at have lukket øjnene."

Artiklen fortsætter under videoen.

Mens Agustin sagde, at han planlægger at prøve det selv, kommenterede mange andre og sagde, at de allerede havde gjort det og kunne stå inde for teknikken.

En skrev: "Jeg voksede op i militæret og blev undervist i dette. Jeg havde også en veteran som psykologilærer på college, der underviste i dette. Det virker bestemt."

En anden sagde: "Min læge mente, at jeg skulle bruge denne teknik med små variationer, da jeg havde søvnløshed på grund af PTSD. Tro mig, det virker 100 procent, når du først får styr på det."

En tredje tilføjede: "Min mor lærte mig dette, og jeg lærte det videre til mine børn. Min søn har mange udfordringer, og det hjælper ham med at slappe af og falde i søvn hurtigt. Han er 9."