Er steget 19 procent: Tandforsikringer sælger som aldrig før

Sundhed

09/11/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Danskerne vælger i stigende grad at forsikre sig mod uforudsete tandlægeregninger.

Ifølge en ny opgørelse fra Dansk Tandforsikring solgte selskabet 19 procent flere tandforsikringspolicer i løbet af første halvår af 2024 sammenlignet med samme periode året før.

Tendensen gør sig særligt gældende i større danske byer, hvor København er frontløber. Her er antallet af forsikringstegnere hos Dansk Tandforsikring mere end dobbelt så højt som i landets øvrige regioner.

Ifølge Torben M. Andersen, professor i økonomi ved Aarhus Universitet, er udviklingen relateret til faktorer som indkomst og uddannelsesniveau.

"Stigningen i tandforsikringer i byområder kan være knyttet til, at folk med en højere indkomst og uddannelse vælger at sikre sig økonomisk mod store uforudsete udgifter som tandlægeregninger. Da der samtidig sker en tilflytning til større byområder, afspejles de i højere grad i statistikken," siger Torben M. Andersen.

Unge forsikrer sig i stigende grad

Antallet af 20-30-årige kunder hos Dansk Tandforsikring er i 2024 næsten fordoblet siden 2020. Aldersgruppen udgør nu 16 procent af privatkunderne, hvilket var under fem procent for ti år siden.

"Mange forsikringsforhold er naturligt knyttet til alder såsom bil- og husforsikringer. For unge – og andre med lave indtægter – kan tandlægeregninger være en udfordring, og derfor kan det give mening at tegne en forsikring afhængig af vilkårene," siger Torben M. Andersen.

Kvinder fører an

Når det gælder kønsmæssige forskelle, viser nye tal, at kvinder i højere grad end mænd forsikrer deres tænder.

Ifølge Dansk Tandforsikrings opgørelse fra 2024 udgør kvinder 58 procent af de privatkunder, der har tegnet tandforsikring, mens mændene udgør 42 procent.

Denis Lewinsky, administrerende direktør hos Dansk Tandforsikring, forklarer, at kvinder typisk vælger en langsigtet forsikringsmodel.

"Vi ser en klar overvægt af kvinder, der tegner tandforsikringer. De vælger typisk en model kaldet ’20-40-60’, hvor dækningen stiger gradvist fra 20 procent det første år til 60 procent i det tredje år. Selvom det er dyrere i starten, sikrer det en bedre dækning på længere sigt, og det er noget, mange prioriterer," siger Denis Lewinsky.