Derfor skal du på toilettet om natten - men 2 simple tricks kan mindske risikoen ifølge urolog

Sundhed

06/10/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Hvor mange gange er du oppe i løbet af en nat?

Der sker mange ting med os i takt med, at vi bliver ældre.

Lokkerne bliver grå (eller forsvinder), huden bliver mere slap og rynket, synet og hørelsen begynder måske at svigte - og for mænd kan man ligeså godt indstille sig på, at man fra man fylder 50 skal op om natten for at gå på toilettet.

Der er som sådan ikke noget unormalt i at skulle op en enkelt gang, men sker det igen og igen, og måske endda hver nat, kan det ødelægge nattesøvnen, hvilket fører mere dårligdom med sig.

Men frygt ej, for Dr. Edward (Ted) Schaeffer fra Northwestern University i Chicago, Illinois, har delt sine bedste tricks til at hjælpe mænd med at reducere disse natlige udflugter på Peter Attia Drive Podcast.

Hold dig fra de våde varer

Det første råd er klart og simpelt: Undgå alkohol inden sengetid.

Øl og andre alkoholholdige drikkevarer har nemlig en tendens til fylde blæren meget hurtigt, og alkoholen selv hæmmer endda produktionen af anti-urinproduktionshormonet.

Som Dr. Peter Attia, podcastværten, bemærkede: "Alkohol hæmmer dette hormon, og derfor er alkohol før sengetid en god opskrift på at skulle op og tisse. Du får væsken i drikken, og så får du et molekyle, der hæmmer frigivelsen af anti-diuretikummet hormon."

Så her er det klare budskab: Drop den sene fyraftensøl, og overvej om du ikke også skal droppe rødvinen til aftensmaden.

Hold dig fra væske generelt - om aftenen altså

Dr. Schaeffers andet råd er lige så nemt at gå til. Når man sidder og ser en film om aftenen, er det meget naturligt at have en kop the eller koffeinfri kaffe, eller måske et glas sodavand at nyde, men det giver altså problemer nogle timer efter, når man helst skulle være nået godt til drømmeland.

At drikke væske lige før sengetid øger mængden af væske i blodbanen, hvilket fører til hyppige besøg på toilettet om natten.

Hvis uheldet så endelig er ude, og du skal op om natten for at gå på toilettet, skal du altså også holde dig fra lige at tage et glas vand, inden du lægger dig under dynen igen. Væsken ryger gennem kroppen hurtigt, og du risikerer at skulle op endnu en gang, inden du egentlig skal stå op.

Rådene her løser måske ikke alle problemer med natlig vandladning, men de er enkle og praktiske skridt, man i hvert fald kan starte med at prøve af.

Hvis du generelt har problemer med at skulle op om natten for at gå på toilettet, bør du dog snakke med din læge.