Børns mentale sundhed er i stor risiko ved for meget skærmtid – og noget er værre end andet!

Sundhed

06/12/2023

Foto: Shutterstock.
Foto: Shutterstock.

Skrevet af Elvira V.

En undersøgelse viser, at typen af programmer, som børn ser, har en betydelig indvirkning på den mentale sundhed blandt børn.

At se ind i en skærm kan øge risikoen for mentale sundhedsproblemer hos dit barn, viser en undersøgelse.

Kinesiske forskere fandt, at mere tid foran fjernsyn, computerspil og sociale medier øgede chancerne for problemer hos børn i alderen 3 til 6 år.

Dog var problemerne ikke så alvorlige hos børn, der så uddannelsesprogrammer, udtalte de.

Dr. Fan Jiang fra Shanghai Jiao Tong University udtalte: "Forældre bør være opmærksomme på mængden af tid og valget af indhold på skærmen for deres børn. Uddannelsesprogrammer bør vælges, og programmer, der ikke er rettet mod børn, bør undgås."

Ifølge NHS-data havde cirka 18 procent af børnene i alderen 7 til 16 år en "mulig mental sundhedsforstyrrelse" sidste år.

Tidligere forskning har vist, at øget skærmtid kan øge risikoen for adfærdsproblemer, angst, hyperaktivitet og uopmærksomhed samt lavere selvværd hos små børn.

Den seneste undersøgelse, offentliggjort i JAMA Pediatrics, undersøgte, hvordan skærmtid generelt og bestemte typer programmer påvirker børns mentale sundhed.

Forskerne analyserede data fra næsten 16.000 børn i alderen 3, 5 og 5 år.

Som børnene blev ældre, faldt den andel af skærmtid, de brugte på uddannelsesprogrammer.

I gennemsnit brugte 45 procent af 3-årige mere end en time om dagen på at se programmerne, sammenlignet med 26,8 procent af 6-årige.

Andelen af børn, der blev udsat for mere end en times underholdningsprogrammer om dagen, faldt fra 44,4 procent til 32,1 procent i samme tidsrum.

Samtidig sprang andelen af børn, der tilbragte mere end en time på sociale medier, fra 1,5 procent til 27,1 procent.

Samlet skærmtid var forbundet med en øget risiko for mentale sundhedsproblemer.

Uddannelsesprogrammer havde en lavere risiko sammenlignet med dem, der ikke var tilpasset børn.

Dr. Jiang sagde: "Overdreven skærmeksponering for børnehavebørn er et problem i mange dele af verden. Der var en konstant sammenhæng mellem samlet skærmtid og risiko for mentale sundhedsproblemer, uanset indholdet på skærmen.”

Dr. Jiang afslutter: "Overdreven skærmtid kan være forbundet med hindringer i kognitiv bearbejdning, følelsesmæssig forståelse og evne til at regulere følelser."

Kilde: The Sun.