Stor Ryanair-nyhed: Kan resultere i strandede passagerer

Rejse

12/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Ryanair-boss Michael O'Leary har udtalt, at han håber at kunne indføre den markante ændringer i løbet af blot seks måneder.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Ryanair meddeler, at alle passagerer fra maj skal tjekke ind til deres flyvninger via deres app, hvilket kan efterlade passagerer uden smartphones strandede.

I øjeblikket opfordres kunder kraftigt til at tjekke ind online, da de ellers risikerer at blive pålagt et gebyr på 55 euro i lufthavnen. Dog har Ryanairs CEO, Michael O'Leary, udtalt, at han har til hensigt at fjerne check-in-skranker inden for de næste seks måneder.

Det betyder, at enhver passager, der ikke ejer en smartphone, ikke vil kunne gå om bord på et Ryanair-fly.

"Vi vil fjerne skrankerne, og dermed er der ingen grund til at opkræve gebyr for check-in i lufthavnen," sagde han under en pressekonference i Dublin ifølge DublinLive.

"Vi ønsker at afskaffe check-in i lufthavnen på samme måde, som vi fjernede bagageskranker. Vi arbejder mod, at alt fra 1. maj skal foregå via appen, og at intet længere vil blive gjort på papir."

"Det bliver sandsynligvis omkring april eller maj næste år - efter påske. Jeg tror, at fra maj næste år vil det være 100 procent via appen."

Vil holde priserne nede

O'Leary sagde, at han selv er tilbageholdende med at ændre flyselskabets system, så alle reservationer og check-in skal foretages via Ryanair-appen. Han forklarede dog, at dette vil reducere antallet af ansatte i lufthavnen og hjælpe med at holde billetpriserne nede.

"Jeg har været tilbageholdende med at bruge appen, fordi jeg er bange for at flyve uden et stykke papir, men det fungerer så godt. Appen fortæller dig, hvilken gate du skal til, og hvis der er forsinkelser," sagde han.

"De kunder, der ønsker et stykke papir, er de samme, som dengang vi først gik over til internettet, ikke ville skifte, men senere var de første til at skifte til nettet for billigere flybilletter."

O'Leary sagde, at 60 procent af passagererne i øjeblikket bruger appen, og han forventer, at dette vil stige til 80 procent ved årets udgang. Fra maj vil kunderne ikke have andet valg end at bruge den.

Hvis en passagers telefon løber tør for strøm i lufthavnen, sagde Ryanair-chefen, at der allerede er procedurer på plads.

"Hvis din telefon løber tør for batteri, har vi din sædeplads og dit pas, og vi kan klare det ved boarding-gaten. Vi gør det nogle gange, hvis nogens telefon ikke scanner af en eller anden grund. Når vi har navnet og passet, er det fint, men alle vil være på appen," sagde han.