Derfor er flyvinduer runde: Pilot afslører den dystre sandhed

Rejse

16/11/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Maria K.

En pilot fra American Airlines har afsløret den dystre historie bag flyvinduernes 'ingeniørmæssige udvikling' – og hvorfor det var afgørende for sikkerheden i luftfarten.

De fleste af os har brugt tid på at kigge ud ad vinduet, når vi rejser med fly, men det er næppe sandsynligt, at vi har tænkt over videnskaben bag selve ruden. Det skriver ekspress.co.uk.

Piloten Captain Steve (@captainsteeeve) deler indblik fra sit liv ombord på Boeing 777-passagerfly via sin TikTok-konto. I sin seneste video afslørede han en mørk sandhed om, hvordan flydesign har udviklet sig. "Har du nogensinde undret dig over, hvorfor passagervinduer er runde i hjørnerne og ikke firkantede?" spurgte han sine 49.000 følgere. 

Captain Steve fortsatte og forklarede, at designændringen blev indført i 1950'erne efter en række katastrofer. "Nogle fly dengang blev designet med firkantede vinduer, og i Europa, hvor fly begyndte at flyve højere og krævede mere tryk, opdagede man et problem," sagde han, mens han sad ved et vinduessæde. 

En vigtig ændring

"Man mistede nogle fly i luften – de faldt bogstaveligt talt fra hinanden," reflekterede Captain Steve. Han forklarede videre, at problemet opstod, fordi de firkantede vinduer skabte små "hårfine revner" i hjørnerne. 

"Disse revner blev forværret på grund af trykket på flyets struktur, hvilket fik flyrammen til at bryde sammen," fortsatte han dystert. "Efterfølgende analyser førte til beslutningen om at designe vinduerne anderledes – runde." 

Captain Steve afsluttede med at forklare, at det nye design gjorde vinduerne stærkere, reducerede risikoen for revner, og det har "aldrig været et problem siden". 

"Jeg er skrækslagen for at flyve!" indrømmede en af hans følgere. "Men efter at have set dine videoer, Captain Steve, var jeg ikke så bange på mine flyvninger i sidste uge. Tak!" En anden skrev: "Tak for forklaringen! Jo mere jeg ved, desto nemmere er det at flyve."  

En tredje kommenterede: "Jeg troede altid, det var for æstetikkens skyld. Det er fascinerende. Tak, Captain." En fjerde tilføjede: "Det er godt at vide – virkelig interessant." 

Spekulationer over flystyrt

Andre i kommentarfeltet nævnte katastrofer med de Havilland Comet-flyet som en katalysator for ændringen. "Jeg tror, det var det britiske de Havilland Comet, der var skyld i dette," spekulerede en TikTok-bruger. "I 1954 styrtede flere Comet-fly ned på grund af metaltræthed, der førte til eksplosiv dekompression."  

En anden var enig: "Comet var et smukt design, men havde en frygtelig skæbne på grund af de vinduer." 

Ifølge The Museum of Flight var to de Havilland Comet-fly involveret i ulykker under takeoff, hvor vingerne mistede opdrift. Et andet gik tabt i en voldsom tropisk storm efter afgang fra Calcutta, Indien. 

Museet tilføjer: "Mest betydningsfuldt disintegrerede to Comet-fly mystisk i luften over Middelhavet i maj 1953 og januar 1954. Flåden blev sat på jorden under en omfattende undersøgelse, der identificerede metaltræthed og fejl i kabinekonstruktionen som årsag. Fejlen blev rettet, og nye Comet-varianter blev senere sat i produktion igen."