Mange familier stod i efteråret og vinteren sidste år med ødelagte boliger, butikker og ejendomme, da store vandmasser ramte Danmark som følge af stormflod.
For at sikre god og kort sagsbehandling hos forsikringsselskaberne, gennemfører regeringen nu sammen med F&P 6 tiltag, som skal hjælpe danskerne hurtigere og bedre, hvis uheldet er ude ved kommende stormfloder.
Erhvervsminister Morten Bødskov siger (S):
”Vi skal sikre stormflodsramte danskere bedre fremover. Det er en hård oplevelse at se sit hjem stå under vand. Der skal ikke gå et halvt eller helt år, inden de skadesramte får afklaring på deres sag. Sagsbehandlingen skal op i gear. Det sikrer vi nu med de nye initiativer, som fastsætter helt konkrete mål for sagsbehandling af stormflodssager. For eksempel skal der være kontakt mellem den skadesramte og forsikringsselskabet indenfor 24 timer efter anmeldelse. Det er afgørende, at vi har et set-up, der griber ofrene og yder støtte fra første dag med en hurtig og effektiv hjælpende hånd.”
Kent Damsgaard, adm. direktør, Forsikring & Pension. siger:
”Kernen i stormflodsordningen er, at det er en offentlig ordning, hvor politikerne fastsætter vilkårene for dækning, og forsikringsselskaberne har taget opgaven på sig med at administrere og hjælpe deres kunder på vegne af staten. Derfor er samspillet med myndighederne så vigtigt, fordi det er det offentlige, der har ansvaret for både fælles IT-systemer og informationen om reglerne til skadelidte borgere og medarbejderne i vores selskaber. Sidste års stormflod var så voldsom, at både vi og myndighederne så behov for yderligere at styrke samarbejdet, og det har vi fået gode rammer for med den nye aftale.”