I dag bevæger alt sig mod en mere digital retning.
Vi kan handle online, kommunikere med andre og få adgang til information på få sekunder.
Teknologien gør mange ting lettere og mere effektive, men samtidig øges risikoen for, at hackere kan få adgang til vores personlige data, bankoplysninger og fortrolige informationer.
Blandt andet har Nordea, som er Nordens største bank, har haft store problemer den seneste måned.
Lagt ned af angreb
Bankens netbank har været ude af drift flere gange på grund af store DDoS-angreb, hvilket har gjort det svært for kunderne at få adgang til deres konti og lave betalinger.
Nu ser det ud til, at der kan være hjælp på vej for de kunder, der har mistet penge på grund af problemerne.
Sådan skriver Ekstra Bladet.
På Nordeas hjemmeside står der nemlig, at man kan søge erstatning, hvis man har oplevet økonomiske tab.
"Hvis forstyrrelserne i Nordeas tjenester har forårsaget dig økonomisk skade, kan du lave en reklamation om forstyrrelserne med blanketten nedenfor', fremgår det af en besked på Nordeas hjemmeside," skriver de ifølge Itwatch.
25 dages angreb
Det betyder dog ikke nødvendigvis, at alle vil få penge tilbage, da det afhænger af, hvad banken vurderer som 'økonomisk skade'.
Angrebene mod Nordea har varet i over 25 dage, hvilket er usædvanligt længe.
Den lange periode tyder på, at det ikke er enkelt hacker, men en hel gruppe, der står bag.
Landechefen for Nordea Danmark, Mads Skovlund Pedersen, fortæller til Finanswatch, at der blev skiftet angrebsmetode ofte, så der er ikke tale om en tilfældlig fyr i en kælder, som han formulerer det.
Selvom Nordea ikke har sagt, hvem der står bag angrebene, peger tidligere sager mod banker ofte mod Rusland.
Nordea arbejder nu på at beskytte kunderne og sikre, at netbanken ikke bliver ramt igen.