Forsikringsselskab skal betale kunderne tilbage: Prisstigninger var ikke i orden

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Sagen blev anlagt i 2022, men er først blevet afgjort i dag.

Har du været kunde hos forsikringsselskabet Tryg i perioden 2016-2020, er der god grund til at pudse læsebrillerne.

I dag har Sø- og Handelsretten nemlig afsagt dom i en sag, der betyder, at Tryg skal tilbagebetale bestemte prisstigninger til en række kunder.

Det skriver TV 2.

Sagen opstod ved, at Forbrugerombudsmanden fik en anonym henvendelse, der handlede om en række helt almindelige forsikringer som indbo, ulykke, rejse, hund, båd m.fl.

Og til syvende og sidst handlede det om, hvordan henholdsvis kunder og Tryg tolkede selskabets egne betingelser.

Væsentlige ændringer?

Af forsikringsbetingelserne, som er en del af den formelle aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren, fremgik det nemlig, at væsentlige ændringer ville blive varslet.

Samtidig sagde Tryg dog igså, at priserne ville blive løbende reguleret (såkaldt indeksregulering). Dette blev ikke betragtet af som en ændring af prisen.

Når det ikke blev betragtet som sådan, skulle kunderne derfor heller ikke varsles.

Men det er den fortolkning, der nu har vist sig ikke at holde i Sø- og Handelsretten.

"Efter vores opfattelse kan man slet ikke indgå en bindende aftale med sine kunder om, at de ikke vil blive varslet om prisstigninger," lød det tilbage i 2022 fra daværende forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Tryg var ikke enig i den opfattelse, og det ente altså med, at sagen skulle prøves i retten.

Stor forskel

Da sagen blev anlagt fortalte forbrugerombudsmanden, at der kunne være stor forskel på, hvad de berørte kunder har krav på at få betalt tilbage.

Derudover kan nogle kunders krav på tilbagebetaling også være ophørt på grund af passivitet.

En teknisk fejl gør, at afgørelsen endnu ikke er offentliggjort på Sø- og Handelsrettens hjemmeside, men den skulle dukke op senere.