2000 kunder skal have penge tilbage: Bank har opkrævet ulovlige gebyrer

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det stod på to år, inden det blev stoppet.

I perioden 1. april 2022 til 15. marts 2024 er 2.001 kunder hos Coop Bank uretmæssigt blevet opkrævet 250 kroner i gebyr for at indfri deres lån før tid. Det drejer sig om låneprodukterne CoopLån50+, Billån og Energilån.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at gebyret er ulovligt, og at forbrugere, der har betalt gebyret, har krav på tilbagebetaling.

Loven siger nej

Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter en henvendelse fra en forbruger, der modtog en opkrævning af gebyret efter at have indfriet et forbrugslån før tid.

Kreditaftaleloven giver forbrugere ret til at tilbagebetale lån før tid, og kreditgivere kan som udgangspunkt ikke kræve betaling, hvis forbrugerne udnytter denne ret. Kun hvis der er tale om lån med fast rente, giver loven en begrænset mulighed for at opkræve en mindre kompensation for omkostninger forbundet med tilbagebetalingen.

Coop Banks låneprodukter CoopLån50+, Billån og Energilån var variabelt forrentede lån og ikke omfattet af denne undtagelse.

Forbrugerombudsmanden fandt desuden anledning til at bemærke, at gebyret på 250 kroner kan være opkrævet i strid med forbrugeraftaleloven og aftaleloven. Det skyldes, at banken skal oplyse forbrugeren klart og tydeligt om gebyrets eksistens, før låneaftalen indgås.

Har fjernet gebyret

Som følge af Forbrugerombudsmandens høringsbrev fjernede Coop Bank gebyret fra sin prisliste over gebyrer for serviceydelser pr. 1. maj 2024. Coop Bank har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de agter at tilbagebetale de opkrævede gebyrer til kunderne.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

"Reglerne er til for at beskytte forbrugerne og deres retssikkerhed, og reglerne er i øvrigt ufravigelige. Når Coop Bank opkræver gebyrer for førtidig tilbagebetaling af lån med variabel rente, så overtræder banken kreditaftaleloven, og de berørte kunder har derfor krav på at få gebyret tilbagebetalt. Under behandlingen af sagen har Coop Bank fjernet gebyret fra sin prisliste. I forlængelse heraf opfordrer jeg banken til at gennemgå sine forbrugeraftaler med henblik på at sikre, at aftalevilkår til ulempe for forbrugerne står tilstrækkeligt klart og dermed lever op til den lovbestemte oplysningspligt."