2 år siden gigantisk fejl: Nu melder Danske Bank ud om gældsskandale

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Man er næsten i mål!

Målstregen er i syne.

Danske Bank har nu gennemført 99 procent af nulstillingen af gæld for omkring 90.000 kunder, meddeler banken i en pressemeddelelse.

Initiativet blev annonceret i august 2022, hvor banken besluttede at stryge gælden for tusindvis af inkassokunder efter at have identificeret fejl i gældsinddrivelsen.

85 procent har fået pengene

En opdatering fra Danske Bank tirsdag viser, at kompensation er udbetalt eller forsøgt udbetalt til over 85 procent af de kunder, der muligvis er blevet overopkrævet.

Fokus er nu rettet mod at udbetale kompensation til kunder, der kan have oplevet overopkrævning i forbindelse med boliglån efter tvangsauktioner, komplekse sager om privat forbrugsgæld samt virksomhedsgæld fra mindre virksomheder.

Komplekse sager mangler

I den kommende tid vil banken fortsætte kompensationsudbetalingerne. Målet er, at næsten alle berørte kunder får deres kompensation.

Nogle mindre kundegrupper vil dog fortsat kræve arbejde på grund af sagens kompleksitet, hvilket betyder, at processen vil strække sig ind i 2025.

Banken har taget betydelige skridt mod at sikre, at de berørte kunder får den rette kompensation og afslutter en problematisk periode med fejlbehæftet gældsinddrivelse.

Danske Bank fortsætter arbejdet med de mere komplekse sager for at sikre, at alle berørte kunder får deres retmæssige kompensation.