11 banker sammenlignet: Denne danske bank har de mest tilfreds privatkunder

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I et bankmarked, der er præget af hård konkurrence om kundernes gunst, gælder det virkelig om at have tilfredse privatkunder.

Og ifølge en ny brancheanalyse af banksektoren i Danmark, kan Sparekassen Kronjylland prale af at have netop det.

Ifølge analysen, der er lavet af EPSI Rating Danmark, har Sparekassen Kronjylland således en privatkundetilfredshed på 74,4 procent, hvilket er en stigning på 0,7 procentpoint i forhold til 2023.

Årets højdespringer

Hvad der måske er værd at bemærke er, at det ikke er Sparekassen Kronjylland, der har taget det største spring i privatkundetilfredsheden.

Det er nemlig Sydbank, der stiger med 2,3 procentpoint i forhold til 2023, hvilket giver et samlet resultat på 64,4 procent - lige under branchegennemsnittet på 65,6 procent.

"Mens branchen går tilbage på vurdering af relevant proaktivitet, stiger Sydbank flot – her er der tydeligt blevet arbejdet med noget, der kan blive bankens trumfkort mange år frem. Kunderne ved kun det, vi fortæller dem," lyder det fra Sofie Breum, der er Country Manager i EPSI Rating Danmark.

Danske Bank skraber bunden

Danmarks største pengeinstitut, Danske Bank, må imildertid klø sig lidt i hovedbunden, når de læser analysen.

Ud af de 11 banker, der er med i analysen, indtager Danske Bank nemlig en klar sidsteplads på privatkundetilfredsheden med blot 60,2 procent - en stigning på 0,1 procentpoint i forhold til 2023.

Den bank, der er faldet mest i privatkundetilfredshed, er Jyske Bank, der går 2,3 procentpoint tilbage til et resultat på 63,1 procent (andenlaveste score i analysen).