Hver tredje forbruger køber ind efter Nøglehulsmærket, men mange er i tvivl om, hvad det står for – og en stor del overser mærket, når de handler. Med en ny kampagne sætter Fødevarestyrelsen spot på Nøglehullet.
Stort set alle forbrugere kender Nøglehullet, og en tredjedel kigger efter det, når de handler. Det viser rapporten ’Danskernes sundhed 2022 – om kost, klima og madvaner’, som Epinion har lavet for Fødevarestyrelsen.
I rapporten siger ca. 30 procent af forbrugerne, at de går efter nøglehulsmærkede produkter hver gang eller de fleste gange, de køber brød, mælk, ris, mel og pasta.
Men samtidig viser undersøgelser, at mange forbrugere ikke rigtig ved, hvad mærket står for. Derfor er der brug for at sætte spot på Nøglehullet, siger enhedschef i Fødevarestyrelsen Anne Pøhl Enevoldsen:
"Det er positivt, at så mange forbrugere navigerer efter nøglehulsmærket, når de handler. Men vi vil gerne have endnu flere til at vælge Nøglehullet, fordi det gør det nemmere at træffe sunde valg, når man handler. Maden bliver betydeligt rigere på fuldkorn og kostfibre og væsentligt fattigere på fedt og salt," siger hun.
Flere køber Nøglehullet, når det er synligt
Fødevarestyrelsen har i samarbejde med Fødevarepartnerskabet igangsat en kampagne, som skal gøre forbrugerne opmærksomme på Nøglehullet. En forbrugertest viser nemlig, at 43 procent af forbrugerne ikke lægger mærke til Nøglehullet, når de køber ind.
"Vi kan se på test, vi har lavet i udvalgte supermarkeder, at det virker at fremhæve Nøglehullet i indkøbssituationen – for eksempel ved at markere produkter med papskilte, klistermærker eller hyldemarkører. Flere flytter simpelthen hånden og lægger varer med Nøglehullet i indkøbskurven, når Nøglehullet bliver mere synligt, siger Anne Pøhl Enevoldsen og tilføjer, at effekten er størst inden for kategorierne brød og morgenmadsprodukter," lyder det fra Anne Pøhl Enevoldsen.
Kampagnen kører blandt andet på sociale medier i ugerne 35-40, hvor også dagligvarebutikker i Fødevarepartnerskabet opfordres til at gøre Nøglehullet endnu mere synligt i butikkerne.
Hvorfor vælge Nøglehullet?
Nøglehullet er Fødevareministeriets ernæringsmærke, som hjælper dig med at vælge sundere og leve efter De officielle Kostråd.
Et studie fra DTU Fødevareinstituttet viser, at hvis forbrugerne vælger produkter med Nøglehullet til, når det er muligt, bliver kosten betydeligt rigere på fuldkorn og væsentligt fattigere på salt og mættet fedt.
Beregningerne viser, at det samlede energiindtag i en gennemsnitlig kost falder med cirka 6 procent
Andelen af energiindtaget, som fedt udgør, falder med 9 pct. den del, som mættet fedt udgør af energiindtaget, falder med 25 procent
Saltindtaget falder med godt 1 gram salt per dag
Fuldkornsindtaget stiger med 62 procent og kostfiberindtaget med 16 procent