Arla klar med vild satsning: Særlig mælk koster 19 kroner per liter

Mad og drikke

14/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Hvor meget vil du give for en liter mælk?

Danskernes mælkeforbrug falder fortsat, og det har fået Arla til at prøve at genopfinde den dybe tallerken.

Arla søger at revitalisere interessen for mælk med lanceringen af deres luksuslinje, Arla Unika. Produkterne, som inkluderer mælk, fløde, og kefir, vil kun blive solgt i udvalgte butikker, blandt andet tidligere Irma-butikker og en række Meny-butikker samt udvalgte butikker i Salling Group.

Arla Unika, som er kendt for sine unikke oste såsom Gammel Knas og Den Hvide Dame på gourmetrestauranter, udvider nu brandet til at omfatte friskvarer.

Ifølge Sofie Biltoft-Riis, administrerende direktør for Arla Unika, handler det om at tilbyde noget specielt til forbrugerne.

19 kroner per liter

Den nye linje af mælk, som koster 19 kroner for en liter økologisk årstidsmælk i Arla Unikas netbutik, er beskrevet som en økologisk mælk med variabelt fedtindhold og en flødesmag afrundet med noter af vanilje.

Desuden ligger fedtprocenten mellem 3,5 og 4,5 procent fedt.

Biltoft-Riis forklarer målgruppen for produktet:

"Det er nok ikke den brede skare af børnefamilier, der køber det, men der er nogle, der synes, det er lækkert med det lidt højere fedtindhold," forklarer hun til Avisen Danmark.

Er nødt til at gøre noget

Trendforsker Louise Byg Kongsholm ser en generel ændring i danskernes forbrugsmønster.

Vi drikker således mindre og mindre mælk, og den udvikling kan måske vendes ved simpelthen at "genopfinde" mælken.

Arla Unika forventer at afsætte mest af deres nye produkter til foodservice-markedet, herunder caféer, restauranter, og især kaffebarer.

Konkurrencen fra Thise Mejeri, som har haft stor succes med deres luksusprodukter, har givet Arla blod på tanden til at innovere.

Selvom Biltoft-Riis afviser direkte inspiration fra Thise, anerkender hun, at Thise's succes afspejler et skift i markedet mod flere kvalitetsbevidste forbrugere.

Med kun 23 fuldtidsansatte ud af koncernens samlede 23.000, er Arla Unika et lille, men ambitiøst skridt for Arla i en ny retning inden for mejeriindustrien.