Cyklen er et vigtigt og godt transportmiddel for mange seniorer. Hver tredje cyklist over 60 år bruger cyklen stort set dagligt, og otte ud af ti bruger den hver uge, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik.
Men der er en udfordring. For i takt med at der er kommet flere seniorer i befolkningen og dermed også flere over 65 år på cykel, er antallet af cykelulykker blandt seniorerne steget.
I 2009 blev der registreret lidt over 500 alvorligt tilskadekomne cyklister over 65 år på sygehusenes akutmodtagelser. Det tal steg til over 1.000 i 2022, viser tal fra Danmarks Statistik. Og cirka halvdelen af alle dræbte cyklister er over 65 år, viser tal fra Vejdirektoratet. En stigende andel af cykelulykkerne sker på el-cykel.
Det vil en ny kampagne "Sikker på cykel - hele livet" fra Rådet for Sikker Trafik og GF Fonden nu gøre noget ved.
"Cykling betyder meget for livskvalitet, sundhed og glæde, og derfor er det vigtigt, at man trygt og sikkert kan cykle i så mange år som muligt. Med kampagnen viser vi, hvad man skal være ekstra opmærksom på, og hvad man selv konkret kan gøre for at forebygge mange af de eneuheld, der sker i aldersgruppen," siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Flest eneulykker
En gennemgang af ulykkerne blandt seniorcyklisterne viser, at langt de fleste (85 procent) af ulykkerne er eneuheld. Det vil sige, at der ikke er andre indblandet end dem selv.
Typisk sker ulykkerne ved at seniorcyklisterne mister balancen, når de skal stå på eller af cyklen. Uheldene sker også, når de kører uden om noget, kører i et hul i vejen eller fx rammer en kantsten.
Sådan kan cykelturen blive mere sikker
Kampagnen “Sikker på cykel – hele livet” kommer med konkrete råd til, hvad man kan gøre som senior for at gøre cykelturen mere sikker og undgå skader.
Det handler om at vælge en cykel med lav indstigning og træne balancen, så der sker færre fald ved start og stop. Det anbefales også at bruge cykeltasker til tunge ting, da det gør cyklen mere stabil, så den ikke så let vælter eller kommer ud af kurs. Et sidespejl kan være en hjælp til at se bagud, hvis man har problemer med at dreje hovedet og se sig tilbage. Og så skal cykelhjelmen selvfølgelig på - hver gang. Også på de små og korte ture.
"Det er vigtigt, at seniorerne handler, hvis de føler sig utrygge eller har udfordringer på cyklen. For mens en ung cyklist ofte kan nøjes med nogle små knubs efter et fald på cyklen, så har seniorerne desværre noget højere risiko for at brække fx en arm eller en hofte, da kroppen bliver mere skrøbelig med alderen. Og det kan i sidste ende betyde, at de ikke kommer op på cyklen igen og oplever den glæde og øgede sundhed, der følger med," siger Helle Nielsen, uddelingschef i GF Fonden.
På www.sikkertrafik.dk/seniorcyklist kan man få mere viden og konkrete, praktiske råd om, hvordan man undgår cykeluheld, når man er over 65 år.
Kampagnen skal køre over tre år, og kan fra den 2.-22. september ses på TV2, TV2 Charlie, TV2 Fri og hos Rådet for Sikker Trafik på Facebook og Instagram.
Se de fire kampagnefilm her.
Gode råd til cyklister over 65 år
Vælg en cykel med lav indstigning, dvs. en cykel uden stang. Den er lettere at komme af og på uden at miste balancen.
Brug sidespejl, hvis du har problemer med at dreje hovedet og se dig tilbage.
Placer tung bagage og indkøb i cykeltasker bag på cyklen, så bliver den mere stabil. Brug kun cykelkurv foran til lette ting.
Husk cykelhjelmen - også på de korte ture.
Fakta (kilde Rådet for Sikker Trafik, 2024)
11 procent af cyklisterne over 60 år er væltet på almindelig cykel inden for det seneste år. For el-cyklister over 60 år er tallet 17 procent.
Cirka halvdelen kom til skade, da de væltede.
De fleste fald er sket, fordi cyklisten mistede balancen.
De fleste cykelulykker blandt seniorer er eneulykker.
Så mange cyklister over 60 år har inden for det seneste år oplevet følgende en eller flere gange
35 procent har haft svært ved at se sig grundigt over skulderen.
22 procent har haft svært ved at komme af og på cyklen.
22 procent har været bekymret for at falde/vælte, når de skulle af eller på cyklen.
16 procent haft svært ved at holde balancen fx når de skulle stoppe, reagere pludseligt eller hurtigt af cyklen.
14 procent været bekymret for at falde/vælte, når de cykler.