Det blev opdaget i Bilka i Hundige
Ved efterforskningen har det vist sig at flere af de nu tidligere ansatte har erkendt, at de i længere tid har overtrådt selskabets egne regler for brug af billede-id og desuden systematisk har solgt flere abonnementer ved at udnytte uvidenhed hos ældre og svage kunder.
Ledelsen i Telenor et i gang med at undersøge om andre butikker på Sjælland har deltaget i fupnummeret og narret kunderne der.
Sagen startede da Ekstra Bladet fik adgang til flere personer, der var tæt på sagen. I researchperioden viste der sig et mønster af en meget systematisk udnyttelse af kunderne.
Især svage og ældre kunder blev ”lokket” til at købe ekstra datakort og til at acceptere andre gebyrer ved køb i butikken. I nogle tilfælde er abonnementer også blevet tilføjet, efter kunderne er gået.
Det fremgår også, at de ansatte haft flere tilbagevendende kunder fra det østeuropæiske miljø, som de har hjulpet med skaffe telefoner, selvom man godt vidste, at id var falsk og i nogle tilfælde stjålet.
Køb med Id fra hjemmerøveri
Telenors egen undersøgelse af sagen har vist, at det blandt andet er personer fra Rumænien, der har haft et tæt samarbejde med de ansatte, hvor nogle af kontaktpersonerne angiveligt har afhentet 10 eller flere telefoner i butikken, selvom der blev brugt id, der intet havde med personerne at gøre.
I mindst et tilfælde er der ifølge de tidligere ansatte også udleveret varer på et id, som senere viste sig at stamme fra et hjemmerøveri mod en lokal handicappet mand, som siden forgæves forsøgt at slippe ud af den store gæld, som sagen påførte ham.
Telenor opfordrer til at man skal tjekke sin regning/kontrakt og hvis man er i tvivl om at kontakte butikken, hvor man er kunde.
Sådan kan du blive fuppet
Der er brugt mindst fire forskellige metoder til at narre kunderne i Telenor i flg. Ekstra Bladet.
1. Løgn:
Kunderne får besked om, at de kan købe deres nye mobil eller tablet billigere, hvis de opretter flere ekstra datakort. De kan bare sige dem op en måned senere, så sparer man en masse, lover personalet. Det passer bare ikke, da bindingen er på et halvt år.
2. Snyd:
Der bliver tilføjet flere abonnementer til købet, som kunderne ikke får besked om. De skriver i blinde under på kontrakter, hvor abonnementerne er sneget ind mellem papirerne – og så hænger de på regningen.
3. Bedrageri:
Når kunden er gået, bliver der føjet ekstra abonnementer til deres konto. Der er i nogle tilfælde forfalsket underskrifter, fortæller ansatte og kunder.
4. Forvirring:
Kunderne udsættes systematisk for groft oversalg med produkter og tjenester, de slet ikke har brug for.
Kilde: Ekstrabladet