Ældre uden NemID har svært ved at klare helt almindelige administrationsopgaver

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Redaktionen

97-årige Sigrid Johansen har hverken digital post eller NemID, og da hun skulle bruge en kopi af registreringsattesten til sin bil, endte det med at tage op mod tre måneder. Den normale ekspeditionstid med NemID er ti dage.

"Jeg kan ikke ’logge ind’ nogen steder, og jeg kunne ikke finde registreringsattesten, da jeg ville sælge min bil til naboen. Derfor skulle jeg bruge en kopi. Så min unge nabo hjalp mig, men det varede næsten tre måneder, før det gik i orden, siger Sigrid Johansen i forbindelse med udgivelsen af bogen ’Google er ikke min ven’.

FN kårede i juli måned Danmark til at være verdensmester i digitalisering. Men den guldmedalje har en bagside, fordi ca. 29 pct. af danskerne over 65 år er frameldt digital post. Eller sagt med andre tal, er det over 315.000 ældre mennesker, der ikke føler sig hjemme på internettet.

En af dem er Sigrid Johansen, der er blandt de seks mennesker mellem 63 og 97 år i bogen, der fortæller om større eller mindre digitale sammenstød, de oplever i hverdagen. Portrætsamlingen udgives af Fonden Ensomme Gamles Værn og er skrevet af journalist og forfatter Marianne Vestergaard Nielsen, der har mødt hovedpersonerne i sit arbejde som e-hjælper.

"Mit håb er at skabe større forståelse for mennesker, der lever uden smartphone og internet. Det er en stor gruppe, der helst klarer sig selv, og som vi sjældent hører fra, fordi de ikke råber op. De har heller ikke brug for taletid, men lyttetid," siger Marianne Vestergaard Nielsen.

Lektor i Samfundsvidenskab ved Roskilde Universitet, Birgit Jæger, har forsket i ældre og it, og hun ved, hvor ekskluderende og fremmedgørende det kan være at stå udenfor digitaliseringen.

"Hvis man ikke færdes på internettet, kan det være svært at opleve sig selv som en fuldgyldig borger. Særligt hvis man er en pligtopfyldende person, der altid har haft styr på for eksempel sin selvangivelse. Så skal man pludselig spørge om hjælp for at få adgang til den," siger Birgit Jæger.

Bogen er tiltænkt personalet i landets Borgerservicecentre. 

Bog:  https://www.egv.dk/publikationer/383-google-er-ikke-min-ven