35.000 får vigtigt brev fra pensionsselskab: Kan have ret til 250 mio. kroner i kompensation

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det hele handler om, at der er givet mangelfuld rådgivning omkring pensionsopsparingerne.

Danica Pension stikker nu dybt i foret og udbetaler op til 250 millioner kroner til en række nuværende og tidligere kunder.

Årsagen er, at pensionsselskabet siden folkepensionsalderen blev ændret i 2015 ikke har rådgivet kunderne godt nok om, hvad de løbende ændringer i pensionsalderen faktisk ville betyde for kundernes pensionsopsparing.

Ifølge en pressemeddelelse, Danica Pension har sendt ud om sagen, kan omkring 35.000 nuværende og tidligere kunder se frem til at modtage et brev fra pensionsselskabet.

Disse mange tusinde kunder har automatisk fået nedtrappet risikoen for deres pensionsinvesteringer. Hvis risikoen på investeringen af kundens pensionsopsparing er blevet nedtrappet for hurtigt, og det har betydet, at kunden har fået mindre i afkast på sin pensionsopsparing, så kan det betyde, at kunden kan få en kompensation.

Har ikke været opmærksomme

I pressemeddelelsen med titlen "Manglende rådgivning om senere pensionsalders betydning for pensionsopsparingen" skriver Danica Pension:

Vi har konstateret, at vi i forbindelse med den løbende ændring af folkepensionsalderen fra 2015 ikke har rådgivet nogle af vores kunder godt nok om, hvordan ændringen påvirkede deres pensionsopsparing.

Nogle af vores kunder har på grund af forhøjelsen af folkepensionsalderen fået udskudt det tidspunkt, hvor de tidligst kan få udbetalt deres pensionsopsparing – og vi burde i den forbindelse have kontaktet og rådgivet dem om, at de derfor burde overveje at ændre deres pensionsopsparing. 

Fordi vi ikke har været opmærksomme på at gøre dette, har vi siden da nedtrappet risikoen på investeringen af deres pensionsopsparing hen mod et for tidligt tidspunkt, hvor vi ikke forventer, at de ønsker at gå på pension.

Det kan betyde, at flere af vores kunder har fået mindre i afkast på deres pensionsopsparing, fordi risikoen er blevet nedtrappet hen mod et tidligere tidspunkt, end vi anbefaler.

Vi beklager, at vi ikke har været opmærksomme på at rådgive vores kunder om denne konsekvens af ændringen i folkepensionsalderen – og vi er i gang med at undersøge nøjagtig, hvilke kunder der er omfattet, og hvad det har betydet for dem.

(...)

Hvis vi har nedtrappet risikoen på investeringen af kundens pensionsopsparing for hurtigt, og det har betydet, at kunden har fået mindre i afkast på sin pensionsopsparing, så kan det betyde, at kunden kan få en kompensation. For at tage højde for kompensationen af kunderne har vi afsat et beløb på i alt 250 mio. DKK. 

Vores kunder skal ikke gøre noget nu. Vi kontakter de berørte kunder igen, så snart vi er færdige med undersøgelsen. Vi forventer, at vi er færdige med undersøgelsen i starten af 2024.