Nej, det er ikke en joke: Militær træner søløver til at spille computerspil

Kæledyr

20/02/2024

Foto: US Navy
Foto: US Navy

Skrevet af J. Bøgen

Selvom søløver og delfinder bliver brugt til militære opgaver, er det også en del af programmet, at de skal have det godt, og gerne sjovt!

Mød søløven Spike. Han kan lide fisk, is, lur, og når folk jubler over hans navn.

Og så var han den sidste af tre mandlige søløver, der lærte at spille videospil, men den første til at fuldføre træning i et spilsystem.

Det er forskere fra den amerikanske flåde, der har skabt videospillet som en del af deres seneste forskning om kognitiv berigelse for havpattedyr.

Han hedder egentlig ikke Spike; du kan tænke på det mere som hans gamernavn. Hans evne til at forstå konceptet med at styre en markør på en skærm og derefter gå videre gennem en række mere udfordrende spil, markerer den første registrerede succes i at teste erkendelse af californiske søløver med en dyrestyret grænseflade.

Det den amerikanske flåde i en pressemeddelelse i forbindelse med Spike "dimission".

Vil gøre søløver og delfiner gladere

Spike er en del af U.S. Navy Marine Mammal Program, hvor videnskabsmænd fra Naval Information Warfare Center (NIWC) Pacific og National Marine Mammal Foundation (NMMF) går sammen for at tage sig af flådens søløver og delfiner. En gennemprøvet metode til kognitiv berigelse åbner døre for mere forskning i at holde havpattedyr glade og sunde længere.

Den spilglade søløve bruger sin tryne til at trykke på en knap og manøvrere en markør gennem en labyrint. Hans øjne følger markøren, og når han krydser målstregen, jubler både Spike og tilskuerne - se bare jubelbilledet længere nede.

Indtil videre har forskning i søløvers interaktion med EVE centreret et simpelt mål: Har de det sjovt? Vil de blive ved med at spille det? Med mere end 450 sessioner blandt Spike og hans to venner, må det umiddelbart vurderes til at være et rungende ja. Særligt da antallet af sessioner nu er steget til mere end 750, efter flere søløver er blevet en del af programmet.

Omkring 300 mennesker tager sig af programmets mere end 120 søløver og delfiner, som alle er trænet i rekognoscerings- og genopretningsopgaver havpattedyr, hvilket de faktisk kan gøre bedre end mennesker. Men berigelsesaktiviteter såsom svømmeture i åbent hav, legetid med legetøj og nu videospil er fortsat centrale i deres plejeprogrammer.

Foto: US Navy