Lee Haynes, 44, og partner Jo Woodley, 45, blev overraskede, da de modtog en regning på næsten 11.000 pund (cirka 92.000 danske kroner) for gasforbrug siden 2005. Parret hævder, at de har gjort "alt", hvad de kunne for at betale regningerne, men siger, at de ikke kunne finde ud af, hvem der leverede gas til deres ejendom. Situationen blev yderligere kompliceret, da de fik at vide, at de skyldte yderligere 7.000 pund (cirka 58.000 danske kroner) for yderligere ubetalt gasforbrug frem til 2023.
Katten Ernie i centrum for mysteriet
Parrets problemer med manglende post synes at have en forbindelse til deres tabbykat, Ernie, der har en vane med at angribe postbud gennem brevsprækken. Dette førte til, at postbuddene ikke længere ønskede at levere post til adressen, hvilket blev bekræftet i et brev sendt til parret tidligere i år. Det er nu blevet foreslået, at Ernie måske er grunden til, at parret ikke har modtaget deres energiregninger i så mange år.
Sociale medier spekulerer i sagen
Historien tog fart på sociale medier, hvor Twitter-brugere og Reddit-medlemmer kom med forskellige teorier om kattens rolle i det manglende regningsmysterium. En Twitter-bruger bemærkede humoristisk: "Så katten skulle betale gasregningen? Jeg er forbløffet." En anden foreslog, at katten måske havde stjålet pengene til regningen og stukket af med postbuddet.
Parret står fast på deres retfærdighed
Trods den uventede regning og den offentlige opmærksomhed hævder Lee og Jo, at de har gjort alt i deres magt for at finde ud af, hvem der leverede gas til deres ejendom og betale regningerne. Lee fortalte til The Mirror: "Det er utroligt – min værste frygt om dette er nu blevet til virkelighed." Han tilføjede, at det ville have været fair nok at sende dem en regning, hvis de ikke havde forsøgt at løse problemet, men det er urimeligt at forvente, at de skulle fortsætte med at forsøge at finde deres leverandør i 18 år.
Energifirmaer og reguleringsorganer på banen
Efter at have modtaget den officielle regning har parret nu tilmeldt sig en større energileverandør for at sikre, at de ved, hvorfra deres forsyning kommer. En talsperson for gasdistributøren Cadent udtalte, at selvom de ikke er en gasleverandør, har de en forpligtelse til at undersøge og forsøge at inddrive omkostningerne ved gas brugt uden for en leverandørkontrakt, skriver Daily Star.
Denne sag fremhæver kompleksiteten og de uforudsete udfordringer, der kan opstå i forbindelse med energiforsyning og betaling af regninger. Mens Lee og Jo nu står over for en betydelig økonomisk udfordring, har deres historie også kastet lys over de usædvanlige problemer, der kan opstå i interaktionen mellem forbrugere, energileverandører og endda kæledyr.