Beatlemania var ikke blot stort i Liverpool og omegn i 1960’erne. Danmark var også faldet pladask for The Beatles, og særligt for én dansk teenager kom det til at betyde et nyt kapitel i hendes liv. For hos den 17- årige Birthe Skrydstrup fra Rødding bankede teenagehjertet så højt, at hun i 1968 forlod Sønderjylland til fordel for et au pair-år i London for at komme så tæt som muligt på Paul McCartney.
Og den unge dansker kom helt tæt på. Det viser de mange fotografier, breve, dagbøger, autografer og private genstande, som Birthe beholdt hele livet.
Birthe Skrydstrup gik desværre bort i januar 2024. Forinden fik hun dog ægtemanden Per til at love at hjælpe hende med sit sidste store ønske, nemlig at donere sin elskede kuffert med minder til rockmuseet i Roskilde.
Per har holdt sit ord til Birthe, og derfor kan Danmarks Rockmuseum, RAGNAROCK, fra den 11. april vække Birthes usædvanlige tid med The Beatles til live i udstillingen ‘Birthe & Beatles’.
Beatlemania som fænomen
Udstillingen tager udgangspunkt i Birthes private genstande, og det er første gang, rockmuseet baserer en udstilling udelukkende på baggrund af en privat donation:
“Der er mange gode grunde til at gøre det denne gang, for jeg tabte ærligt talt kæben, da det gik op for mig, hvad Birthe havde efterladt til os,” forklarer museumsinspektør på Danmarks Rockmuseum, RAGNAROCK, Rasmus Rosenørn.
Han har forsket i den omfattende fankultur, der opstod omkring Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Ringo Starr, og Rasmus Rosenørn udgav på den baggrund i 2018 bogen ‘Beatlemania - 1964’.
Da museumsinspektøren første gang ser Birthe Skrydstrups samling, bliver han derfor meget overrasket over indholdet.
“Det bliver hurtigt tydeligt, at det her er langt ud over de sædvanlige memorabilia-samlinger, jeg har set. Der er en LP af John Lennon, som Lennon selv har skrevet på og dedikeret til Paul og Linda McCartney. Der er fantastiske fotografier, og der blev bare ved med at dukke ting frem, som jeg aldrig har set før,” fortæller Rasmus Rosenørn.
En del af inderkredsen
I perioden var der grupper af dedikerede The Beatles-fans, som permanent slog lejr ude foran Paul McCartneys hjem i London på Cavendish Avenue - en adresse, der stadigvæk tilhører Sir Paul - og det begynder at gå op for museumsinspektøren, at Birthe må være kommet ind i inderkredsen hos dem under sit ophold som au pair i 1968-1969. En teori, han får bekræftet af ægtemanden Per.
“Det viser sig, at Birthe allerede på sit første besøg på Paul McCartneys adresse bliver veninder med en flok og ligefrem møder McCartney. Han bemærker, at der er et nyt ansigt i gruppen og kommer selv hen til Birthe for at spørge, om hun ikke skal have en autograf?” siger Rasmus Rosenørn.
Birthe har kun sit kort over London, som hun har brugt til at finde vej til Cavendish Avenue få timer tidligere, og hér får hun nu McCartneys autograf på. Det første overvældende møde i vente af mange for den unge dansker.
Skattejagt i skraldespanden
Rockmuseet er nu i gang med at endevende samtlige genstande i arbejdet frem mod den kommende udstilling. Ved hjælp af Birthes dagbøger og den private brevkorrespondance, kan man blandt andet konkludere, at hun og de andre fans i gruppen også fik invitationer til at besøge The Beatles’ pladeselskab Apple Records. Både på kontoret og ved privaten så de unge fans ofte deres snit til at rode skraldespandene igennem på jagt efter souvenirs.
Holdet på rockmuseet har derfor flere gange gjort store øjne over at se, hvad Birthe har fået fingrene i, fortæller Rasmus Rosenørn:
“Der er et stykke papir med tegninger af en masse opstillede mennesker på. Vi kan gennem researchen se, at det er sådan, Paul McCartney arbejder, og pludselig går det op for os, at det må være en af hans tidlige skitser til Sgt. Pepper-albummet. Det er hans vision, vi direkte ser komme til live her,“ siger Rasmus Rosenørn.
Præcis hvordan tegningen er endt hos Birthe, vides ikke. Udstillingen kommer derfor også til at sætte fokus på, hvilke grænser, Beatlemania eventuelt fik de unge fans til at overskride, og hvordan det kan overføres til den moderne idoldyrkelse i dag. Tilsammen giver udstillingen et omfattende og ærligt indblik i fankultur gennem tiderne, forklarer Rasmus Rosenørn og tilføjer:
“Samtidig skal man huske, at det var en spændende tid for de danske fans, for det var første gang, vi så en hel ungdomsgeneration reagere så stærkt og gøre oprør mod deres forældres generation gennem musikken, som de gjorde med The Beatles,” siger Rasmus Rosenørn.
Første udstilling med privat baggrund
Når ‘Birthe & Beatles’ åbner den 11. april, bliver det første gang, at rockmuseet i Roskilde baserer en udstilling udelukkende på en enkelt privat donation. Men det behøver absolut ikke at være den sidste gang.
“Som kulturhistorisk museum får vi jævnligt henvendelser med tilbud om at modtage genstande fra private givere til vores samling. Det er en tillid, vi er enormt stolte over. Det er ikke alt, der i sig selv kan fylde en hel særudstilling som i dette tilfælde, men vi er meget glade for at modtage henvendelserne, da vi som museum altid er nysgerrige efter at høre, hvad der gemmer sig af fortællinger oppe på lofterne rundt om i Danmark,“ understreger publikums- og samlingschef i ROMU, Isabella No’omi Fuglø.
“Birthe & Beatles” åbner den 11. april på Danmarks Rockmuseum, RAGNAROCK i Roskilde. Der vil desuden komme et eventprogram på rockmuseet relateret til udstillingen, som offentliggøres løbende.
Der er et større åbningsevent for presse og særligt inviterede den 10. april. Mere info følger.