YouTube med advarsel: Stop med at bruge Adblocker

Generelle nyheder

08/08/2023

Skrevet af Emil B.

YouTube tester angiveligt en ny funktion, der blokerer seere fra at bruge adblockere på mere end tre videoer. Enten skal de deaktivere den eller tilmelde sig YouTube Premium for at fortsætte med at se videoer.

YouTube-brugere skal være opmærksomme: Du bliver muligvis nødt til at deaktivere din adblocker, hvis du vil fortsætte med at se videoer i fremtiden.

Det skyldes, at den populære video-streamingplatform angiveligt tester en ny funktion, der vil blokere seere fra at se mere end tre klip, hvis de har en adblocker installeret.

Ifølge Bleeping Computer bemærkede en Reddit-bruger et pop-up-vindue, der fortæller adblock-brugere, at deres "videospiller vil blive blokeret efter 3 videoer".

Pop-up'en siger angiveligt: "Det ser ud til, at du måske bruger en adblocker. Videobrud vil blive blokeret, medmindre YouTube er på tilladelseslisten, eller adblockeren er deaktiveret."

Når denne besked modtages, får YouTube-brugere mulighed for at deaktivere deres adblocker for YouTube eller betale 120 kr. om måneden for den annoncefri YouTube Premium.

YouTube bekræfter det

YouTube udtalter, at de "kører et lille globalt eksperiment, der opfordrer seere med aktiverede adblockere til at tillade annoncer på YouTube eller prøve YouTube Premium."

De tilføjede, at afspilningen midlertidigt kan blive deaktiveret i 'ekstreme tilfælde'. En talsmand for YouTube uddyber : "I ekstreme tilfælde, hvor seere fortsætter med at bruge adblockere, vil afspilningen midlertidigt blive deaktiveret," og han tilføjede: "Vi tager deaktivering af afspilning meget alvorligt og vil kun deaktivere afspilningen, hvis seerne ignorerer gentagne anmodninger om at tillade annoncer på YouTube."

Der er flere reklamer end nogensinde før på YouTube, hvor seerne kan forvente, at deres videoer bliver afbrudt af korte reklip ca. hver 5-8 minutter.

De penge, der genereres fra disse reklamer, bruges til at betale for platformen, herunder gebyrer til videoopretterne samt indtjening til Alphabet, selskabets moderselskab.