Vejdirektoratet lancerer ny tommelfingerregel: Kan forhindre mange ulykker

Generelle nyheder

15/10/2024

Når tommelfingeren dækker bilen foran, er der tilstrækkelig afstand. Metoden er ikke 100 procent nøjagtig, men giver et godt fingerpeg om afstanden. Grafik: Vejdirektoratet
Når tommelfingeren dækker bilen foran, er der tilstrækkelig afstand. Metoden er ikke 100 procent nøjagtig, men giver et godt fingerpeg om afstanden. Grafik: Vejdirektoratet

Skrevet af J. Bøgen

Reaktionstid spiller en vigtig rolle i forhold til at undgå bagendekollisioner. Derfor har Vejdirektoratet udviklet en ny tommelfingerregel i ordets bogstaveligste forstand, der skal hjælpe trafikanterne med at holde tilstrækkelig afstand på motorvejen.

Det har stor betydning for trafiksikkerheden på motorvejene, at trafikanterne holder tilstrækkelig afstand til de forankørende, og her er det gængse råd at holde to sekunders afstand. Det vil sige, at afstanden for eksempel ved 130 km/t skal være mindst 65 meter.

I praksis kan det dog være svært at vurdere, når man sidder i bilen.

Derfor lancerer Vejdirektoratet nu en ny kampagne, der skal hjælpe trafikanterne med at holde tilstrækkelig afstand på motorvejene. I kampagnen opfordres de til at benytte en ny tommelfingerregel, der skal tages helt bogstaveligt. Den går nemlig ud på at bruge sin tommelfinger til at vurdere afstanden til bilen foran.

Metoden går i al sin enkelthed ud på, at når du sidder bag rattet og strækker armen ud foran dig, skal du med din løftede tommelfinger lige akkurat kunne dække bilen foran. Hvis du kan det, holder du tilstrækkelig afstand. Tommelfingerreglen er naturligvis ikke 100 procent nøjagtig, men giver et godt fingerpeg om, hvad afstanden bør være.

"En stor del af ulykkerne på motorvejene er bagendekollisioner på grund af, at trafikanter ikke holder nok afstand. Jeg håber, at denne kampagne kan være et bidrag til afstandsdrøftelser i bilerne, når medpassagerne for eksempel lige beder chaufføren om, at give den forankørende en thumbs up," siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Hyppigste type ulykke på motorvejene

”Forhåbentlig kan tommelfingerreglen gøre det lettere for trafikanterne at holde den korrekte afstand, for der er jo absolut ingen ulemper ved at holde afstand til bilen foran. Til gengæld betyder det rigtig meget for sikkerheden på motorvejene,” siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Når afstanden til bilen foran er for kort, har man ikke tid nok til at reagere, hvis der sker noget uforudset i trafikken, og en pludselig opbremsning hos den forankørende kan føre til en bagendekollision, som er den hyppigste form for ulykke på motorvejene. Vejdirektoratets ulykkesstatik viser, at bagendekollisioner i perioden 2018 til 2022 udgjorde 44 procent af det samlede antal ulykker på motorvejene.

”Årsagerne til bagendekollisioner kan være mange, men det er klart, at jo længere tid, man har til at reagere, jo større chance er der for at undgå en potentiel ulykke. Derfor vil vi gerne have flere trafikanter til at holde en passende afstand, så vi forhåbentlig kan undgå mange af de ulykker,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Næststørste kilde til irritation

Utilstrækkelig afstand til forankørende på motorvejen er samtidig én af de væsentligste årsager til irritation blandt trafikanterne. Det viser en undersøgelse, som Verian tidligere har lavet for Vejdirektoratet. Her kom manglende afstand til den forankørende ind på en andenplads over, hvad der irriterer bilisterne mest – kun overgået af trafikanter, der ikke holder til højre på motorvejen.

”Irritation er også et problem for trafiksikkerheden, fordi det kan få trafikanterne til at handle uhensigtsmæssigt. Hvis en bil ikke holder tilstrækkelig afstand, kan den forankørende for eksempel føle sig presset til at skifte vognbane, før der er tilstrækkelig plads,” fortæller Marianne Foldberg Steffensen.

Læs mere om kampagnen

Største irritationer i trafikken

Ifølge undersøgelsen er det disse fem ting ved andre trafikanter, der irriterer flest danske bilister:

  1. De holder ikke til højre – 54 procent

  2. De holder ikke afstand til bilen foran – 49 procent

  3. De bruger ikke blinklyset – 29 procent

  4. De er fokuseret på andet end deres kørsel – 28 procent

  5. De kører egoistisk – 26 procent

Antal respondenter: 1274. Målgruppe: Bilister 18+ år, der kører mere end 3000 km. årligt privat eller i forbindelse med erhverv. Kilde: Verian.