To metrolinjer holder stille i weekenden

Generelle nyheder

14/05/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der indsættes busser i stedet.

Med kun halvanden måned til åbningen af den nye metrolinje M4 til Sydhavn og Valby gennemføres den sidste del af testfasen. I den forbindelse lukkes metrolinjerne M3 og M4 kortvarigt i en del af pinsen. 

Lukningen af M3 og M4 vil finde sted i tidsrummet fra kl. 3 natten til lørdag den 18. maj og frem til søndag den 19. maj kl. 20.

Metroen vil således være i fuld drift igen til Royal Run, der afholdes 2. pinsedag.

Indstillingen af driften er nødvendig for at gøre klar til åbningen af den nye metrolinje til Sydhavn og Valby, der åbner for passagerer den 22. juni.

I den såkaldte Trial Run fase justeres systemet for eventuelle fejl, og personale med ansvar for drift og vedligeholdelse opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer, der knytter sig til det.

”Vi lukker kortvarigt ned for M3 og M4 for at kunne åbne den nye metroforlængelse til Sydhavn og Valby den 22. juni. Vi har forsøgt at planlægge lukningen, så den er til mindst gene for vores passagerer, og vi har derfor lagt den i weekenden i pinsen, hvor mange af vores passagerer alligevel holder fri”, forklarer Erik Skotting, direktør i Metroselskabet.

Sidste fase inden passagerdrift

I den korte lukning vil der være prøvedrift - den såkaldte Trial Run, som er den sidste vigtige milepæl inden den endelige godkendelse fra myndighederne til at køre med passagerer.

Under denne sidste testperiode trænes også den almindelige drift og vedligehold, hvor bl.a. medarbejderne testes i at udføre de rette procedurer, overholde køreplaner og håndtere uventede situationer, hvor systemerne ikke opfører sig, som de skal.

”I Trial Run-fasen øver vi os på den normale drift som blandt andet inkluderer indsættelse af ekstra tog i myldretiden, ligesom samspillet mellem drift og vedligeholdelse testes”, fortæller Erik Skotting.

”Det er en stor glæde at være nået hertil, hvor vi nu meget snart kan åbne fem nye metrostationer for både nuværende og kommende kunder. Det har været en anlægsfase med kæmpestore globale udfordringer som COVID-19 og krigen i Ukraine, hvilket har gjort byggeriet endnu mere komplekst. Vi er derfor stolte af at komme i mål som planlagt, så vi kan levere de forventede fordele, som Metroen bringer med sig”, konstaterer Erik Skotting.

Forsøger at mindske gener

Uanset hvor godt prøvedriften forløber, er det dog helt naturligt, at der vil forekomme mindre driftsforstyrrelser, når systemet møder passagerer i den første tid efter åbningen.

Metroselskabet har sammen med driftsoperatøren fuldt fokus på at forebygge og begrænse mulige gener for passagererne og løse de problemer, der måtte opstå.

Når forlængelsen af M4 åbner, kan passagererne rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd i Valby. Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv.

Derudover bliver det muligt at skifte mellem både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.

Der indsættes metrobusser under den kortvarige lukning af M3 og M4 – læs mere her: www.m.dk/metrobus