Forside Generelle nyheder Sig ikke dette ord, det kan resultere i en regning...

Sig ikke dette ord, det kan resultere i en regning på flere tusinde kroner

Sig ikke dette ord, det kan resultere i en regning på flere tusinde kroner

Flere iværksættere bliver snydt af opkald, der lyder officielle, men gemmer på skjulte abonnementer. Læs hvordan én fejl kan koste dig dyrt – og hvordan du undgår fælden.

Lige nu læser andre

Falsk erhvervsregister snød iværksætter: “Jeg troede, det var en myndighed”

En nystartet iværksætter troede, han blev kontaktet af en officiel myndighed. Få dage senere lå der en faktura på 249 euro i hans indbakke – og han var ikke den eneste, der blev snydt.

Telefonopkaldet lød uskyldigt. En sælger præsenterede sig med et firmanavn, der mindede om en offentlig instans – “Finnish Business Register”.

Samtalen blev indledt med en bemærkning om, at virksomhedens oplysninger allerede fandtes i systemet, og at opkaldet blot handlede om at opdatere dem.

Det hele lød officielt, og iværksætteren svarede derfor ærligt på spørgsmål om navn, branche og kontaktoplysninger.

Læs også

Først til sidst blev det nævnt, at ydelsen kostede 249 euro årligt, og at fakturaen ville blive sendt med posten.

Det var her, sælgeren bad om bekræftelse på, at oplysningerne måtte bruges – og iværksætteren svarede ja, stadig i den tro, at det var en myndighed, han talte med.

Skriver mediet yrittajat.

Mange iværksættere bliver vildledt

Kort efter opkaldet blev han kontaktet af virksomheder, der tilbød hjælp til at annullere aftalen – endnu et mistænkeligt mønster.

Fakturaen ankom hurtigt med en kort betalingsfrist, og selv en klage affødte kun et “forligstilbud” med 50 procents refusion.

Ifølge Atte Rytkönen-Sandberg fra Forbundet af Finske Iværksættere er denne type vildledende salgsopkald desværre velkendte.

Særligt nye iværksættere bliver ramt, fordi de endnu ikke kender forskel på officielle tjenester og kommercielle udbydere.

– En gyldig aftale kræver klare oplysninger og samtykke. Hvis oplysningerne gives på en vildledende måde, er aftalen ikke juridisk bindende, siger han.

Han opfordrer iværksættere til aldrig at bekræfte noget i telefonen, medmindre alle detaljer er klare – og til altid at indgive en skriftlig klage, hvis en uventet faktura dukker op.

Vigtigt råd: Betal ikke – klag først

Hvis du modtager en faktura fra en tjeneste, du ikke genkender, bør du ikke betale med det samme.

Send i stedet en klage til afsenderen og gem al dokumentation. På den måde står du stærkere, hvis sagen skal videre til en tvist.

Læs også

Ads by MGDK