Der finder du oplysninger om både fælge og dækdimensioner. Er du i tvivl så søg altid råd hos et autoriseret autoværksted, så undgår du at få problemer både sikkerhedsmæssigt og lovgivningsmæssigt.
Må dækkene være forskellige?
Nej, det må de ikke. I henhold til den danske lovgivning på området skal alle fire dæk være ens. Alle bilens dæk skal altså være enten sommerdæk, helårsdæk eller vinterdæk. Der er dog en undtagelse. Hvis dækkene er mærket M+S, hvilket betyder ”mud and snow”, må du både have vinterdæk og helårsdæk på, såfremt alle fire dæk har M+S mærkningen. Det er dog ikke anbefalelsesværdigt, da det forringer både komforten og sikkerheden. Det kan heller ikke anbefales at køre med dæk, der er fabrikeret forskellige steder og som har forskellige mønstre. Det er ikke ulovligt, men igen gælder det, at sikkerhed og komfort mindskes.
Vinterdæk i Danmark
Det er ikke ulovligt at køre med sommerdæk om vinteren i Danmark, men det kan absolut ikke anbefales. Sommerdæk kommer hurtigt til kort overfor sne og slud. Vinterdæk derimod er fremstillet af en blødere type gummi, som får bilen til at stå bedre fast på en kold og snedækket vej. Er du i tvivl om, om dine dæk er velegnet til vinterbrug, skal du se om de er markeret med et M+S.
Vinterdæk i Sverige
I Sverige skal man have vinterdæk på bilen mellem 1/12 og 31/3, hvis der er vand, is eller sne på vejene. Så skal du til Sverige i den periode, er det vigtigt at huske at få monteret vinterdæk på bilen samt på eventuel trailer eller campingvogn. Vinterdæk er i Sverige friktionsdæk, særlig lavet til vinterkørsel med mindst 3 mm mønsterdybde eller pigdæk.
Vinterdæk i Norge
I Norge er det ligeledes påbudt at bruge vinterdæk, når det er vinterføre. Man skal altså have vinterdæk på med mindst 3 mm mønster, pigdæk eller snekæder. Da pigdækkene er hårde for vejene, skal man i Bergen og Oslo betale en afgift for brugen af dem.