Det kan være et brud på markedsføringsloven.
Lige nu læser andre
Når december nærmer sig, dukker faste traditioner op i mange hjem.
For nogle handler det om konfekt og gran, for andre om små daglige ritualer.
Kalendere med låger eller felter fylder køkkenborde og vindueskarme.
Håbet om lidt ekstra held følger ofte med.
Især når kalenderen lover mere end bare chokolade.
Læs også
Midt i julehyggen er der dog opstået debat om, hvor grænsen går.
Det skriver BT.
På kanten af reglerne
Den populære skrabe julekalender fra Danske Spil har fået opmærksomhed af en anden grund end gevinster.
Ifølge Radio 4 mener advokat Heidi Højmark Helveg, der arbejder med markedsføringsret, at kalenderens udtryk kan være problematisk.
Hun peger på, at figurer som nisser, snemænd og julemænd traditionelt forbindes med børn.
Læs også
Da gevinstspil ikke må markedsføres til personer under 18 år, kan udseendet derfor skabe juridiske udfordringer.
Ifølge advokaten handler sagen om, hvem markedsføringen reelt rammer, ikke kun hvem produktet er tiltænkt.
Hun siger til Radio 4:
“Det er helt sikkert på kanten. Om det er over kanten, det er jo altid svært at sige, lige præcis hvor den kant ligger. Men det kan være i strid med lovgivningen, det vil jeg mene,”
Danske Spil svarer
Danske Spil afviser, at kalenderen er målrettet børn.
Læs også
I et skriftligt svar til Radio 4 oplyser selskabet, at markedsføringen udelukkende er rettet mod voksne.
Selskabet understreger samtidig, at forbrugerne opfordres til at bruge julekalenderen ansvarligt.
“Vi opfordrer til, at vores juleskrabekalender kun bruges af dem, den er beregnet til,” skriver Danske Spil.
Derudover forklarer Danske Spil, at designet hvert år bliver sendt til Spillemyndigheden.
Her vurderes udseendet som led i godkendelsen, før kalenderen må sælges.
Læs også
Sagen viser, hvordan juletraditioner kan støde sammen med regler for spil og markedsføring.
For mange danskere er skrabekalenderen stadig en fast del af december, men diskussionen har sat fokus på, hvordan den præsenteres.