I første halvdel af 2022 modtog Forbrugerombudsmanden 139 klager fra forbrugere, der havde modtaget et inkassobrev fra Euroincasso ApS med krav om betaling af en kontrolafgift til APCOA Danmark A/S (Europark).
Samtidig blev forbrugerne opkrævet betaling af op til tre rykkergebyrer, et inkassogebyr og inkassoomkostninger.
Forbrugerne anførte, at de hverken havde modtaget den oprindelige opkrævning af kontrolafgiften og/eller en eller flere af tre efterfølgende rykkerbreve, som Europark ellers havde anført.
Forbrugerombudsmanden går ind i sagen
Europark har over for Forbrugerombudsmanden redegjort nærmere for sine postrutiner og fremsendt kopier af rykkerbrevene hentet fra virksomhedens it-systemer. Selskabet har dog ikke fremlagt dokumentation for postbudenes GPS-position, som ifølge selskabet blev registreret, når et brev blev afleveret.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det høje antal klager indikerer, at der i perioder kan have været uregelmæssigheder i postomdelingen fra Europark. Forbrugerombudsmanden vurderer på den baggrund, at Europark ikke har løftet bevisbyrden for, at brevene faktisk er kommet frem til deres modtagere. Der kan dog være individuelle omstændigheder, som kan have betydning for vurderingen i den enkelte sag.
Domstolene har i flere sager bekræftet Forbrugerombudsmandens opfattelse og givet forbrugere ret i, at Europark ikke var berettiget til at opkræve rykker- og inkassogebyrer samt inkassoomkostninger, da Europark ikke kunne bevise, at forbrugeren faktisk havde modtaget et eller flere gebyrbelagte breve.
I en dom fra den 22. april 2024 skriver Retten i Horsens bl.a. følgende:
”Efter en samlet vurdering af de anførte oplysninger – herunder navnlig troværdige forklaring fra [kunden] om ikke at have modtaget skrivelserne sammenholdt med den usikkerhed ved Europarks postrutiner, der kan være opstået under det kortvarige samarbejde med en anden postdistributør – finder retten, at EuroPark ikke har ført tilstrækkeligt bevis for, at de skrivelser, som gebyrkravene støttes på, kom frem til [kunden], og [kunden] frifindes derfor for betaling af gebyrerne.”
Ovenstående dom er anket af Europark, der også har valgt at anke en dom fra Københavns Byret, hvor forbrugeren på tilsvarende vis blev frifundet for Europarks krav om betaling af gebyrer og omkostninger.
Selskab står med bevisbyrden
Forbrugerombudsmanden har herefter søgt om og fået tilladelse til at biintervenere i sagerne til støtte for forbrugerne.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
"Når et så stort antal forbrugere oplyser, at de ikke har modtaget et eller flere breve fra Europark, så kan det ikke udelukkes, at der har været uregelmæssigheder i postomdelingen. Det er i den situation Europark, som skal bevise, at brevene er kommet frem, og kan selskabet ikke det, så er der juridisk set ikke grundlag for at opkræve rykkergebyrer og inkassoomkostninger. Det er nogle principielle sager med stor betydning for forbrugernes retsstilling, som landsretterne nu skal tage stilling til. Ved at træde ind i sagerne kan vi bidrage til, at domstolene kan træffe afgørelse på et veloplyst grundlag."