Ny undersøgelse: Danskerne sover dårligere end nogensinde før

Generelle nyheder

09/6/22 | 07:37

Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Danskerne sover dårligere. Det viser en ny rapport fra Den Nationale Sundhedsprofil.

De fleste kender nok det med at vågne om morgenen og føle sig mere træt end da man gik i seng.

Nu viser nye tal dog, at lige under halvdelen af alle vokse i Danmark har oplevet søvnbesvær eller -problemer i løbet af 14 dage.

Det skriver seniornews ud fra Den Nationale Sundhedsprofil for 2021, som er en helt ny rapport om danskernes sundhed.

Tallene vokser

Dykker man ned i rapporten kan man se at problemer med søvn er vokset i løbet af de sidste år.

I 2010 var det 10,2% af den voksne befolkning, der gav udtryk for at have store gener på grund af dårlig søvn. I 2021 var d et tal vokset til 15%.

Og det bekymre overlæge Poul Jennum, der er leder af Dansk Center for Søvnsygdomme

“Stigningen i søvnbesvær er et signal om, at det ikke står for godt til med vores helbred generelt. Søvnbesvær er nemlig ofte en markør for andre problemer – især psykiske, så som stress eller depression – men også fysiske,” siger han til DR.

Søg lægehjælp

Ifølge Poul Jennum skal man huske at der er hjælp at hente ved lægen. Han siger, at man skal søge læge, hvis ens søvnproblemer påvirker ens vågne tilstand i mere end tre måneder i træk.

Men så længde man kan klare sin hverdag både fysisk og psykisk er der ingen grund til bekymring. Det er først når ens hverdag ikke længere kan hænge sammen og man er påvirket af søvnmangel i sine vågne timer, at man skal søge lægehjælp.

Tips og tricks

Der er flere ting, man selv kan prøve for at forbedre sin søvn. Her kommer seks tips til, hvordan man sikre en god nattesøvn:

1: Mørklæg dine vinduer.

Dagslys indeholder blåt lyst, der fortæller kroppen at det er for tidligt at falde i søvn, derfor er det en god idé at kunne lukke alt dagslys ude.

2: Ingen skærme

Ligesom dagslys indeholder lyset fra dine skærme blåt lys. Derfor er det en god idé at slukke alle skærme, inden man skal sove.

3: Vær regelmæssig

Hvis du går i seng og står på på samme tid hver dag følger du kroppens døgnrytme og får derfor en bedre søvn.

4: Lad vinen stå

At drikke alkohol kan måske hjælpe dig med at falde i søvn, men kvaliteten af den søvn man får som alkoholpåvirket er dårlig.

5: Frisk luft

Når mennesker sover udskiller kroppen CO2 derfor er det vigtigt, at ens soveværelse har god udluftning. Et forhøjet CO2-niveau medfører nemlig dårlig søvn.

6: Drop den sidste kop kaffe

Koffein om eftermiddagen bør undgås hvis man oplever søvnproblemer. Det gælder både fra kaffe, te, cola og energidrikke.