Nu undersøgelse afslører: Unge mennesker vil bryde vanen med sociale medier

Generelle nyheder

18/08/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Over halvdelen af unge vil bruge mindre tid på sociale medier

Sociale medier er en tidsrøver for danske unge, og nu viser det sig, at unge selv ønsker at skrue ned for deres skærmforbrug.

55 pct. af unge mellem 16 og 29 år ønsker at bruge mindre tid på sociale medier, viser tal fra DUFs Ungeanalyse, der lanceres 22. august.

”Reels på Facebook og Instagram er en tidsrøver. Der kan sagtens gå to timer, hvor jeg tænker, jeg kunne have lavet mad, så bliver det til rugbrød. Jeg kunne have vasket op, det nåede jeg så heller ikke.  Jeg får tit dårlig samvittighed over, at tiden bare flyver,” siger en af analysens respondenter om sit forbrug af sociale medier

En af de primære årsager til at unge ønsker at være mindre tid på sociale medier er, at de oplever en række negative konsekvenser.

Hver fjerde ung oplever, at deres følelse af ”at være god nok” påvirkes i negativ grad – og mere end hver tredje ung føler i en vis grad, at andres liv er bedre end deres eget, når de er på sociale medier.

IRL > skærm

Unge vil i stedet hellere bruge tid på at være sammen med deres venner i den fysiske verden. Det foretrækker 77 pct af de adspurgte.

”Sociale medier er bare en virkelig dårlig måde at koble af på. Så jeg tænker, det kunne jeg godt finde en anden løsning på. Noget, der måske kunne give lidt mere, siger en respondent i analysen. 

Eksperter i eget liv

Det er første gang siden 2019, at DUF præsenterer en ny ungeanalyse og igen sætter lup på unges liv.

”Med analysen vil vi skabe mere viden om unges syn på eget liv. For unge er eksperter i eget liv, og derfor er ungdommens perspektiv altafgørende, hvis vi skal løse trivselskrisen,” siger forkvinde i DUF, Christine Ravn Lund.

DUFs ungeanalyse har spurgt 1.064 unge i alderen 16-29 år ind til forskellige emner, der påvirker deres liv. Derudover er analysen baseret på fokusgrupper og kvalitative interviews med unge, der kommer med perspektiver på livet som ung.

Hele analysen bliver lanceret 22. august 09.00 i Fællessalen på Christiansborg.