Tirsdag aften holdt SAS et længeventet pressemøde, hvor de ville præsentere flyselskabets nye ejere.
Det endte med at blive et pressemøde med en række overraskelser, og en decideret bombe for mere end 90.000 danskere.
For i forbindelse med, at SAS har fået en ny ejerkreds, bliver flyselskabet nemlig taget af børsen. Resultat:
SAS-aktierne er værdiløse.
Og ud af selskabets 250.000 aktionærer, er 91.000 af dem nemlig danskere.
Overraskende ejerkreds
De nye ejere af SAS er et konsortium bestående af Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat. Sammen poster de intet mindre end 12,9 milliarder svenske kroner i det plagede flyselskab, hvilket svarer til 8,28 milliarder danske kroner.
Den største ejer investor bliver investeringsselskabet Castlelake, som får en ejerandel på 32 procent.
Den danske stat øger faktisk sin ejerandel fra de nuværende 21,8 procent til 25,8 procent.
Men der er også et andet dansk islæt i ejerkredsen. Lind Invest, som er ejet af den danske investor Henrik Lind, får nemlig ni procent af ejerskabet.
Den største overraskelse må imidlertid siges at være det andet flyselskab Air France-KLM, der tegner sig for 20 procent af det nye ejerskab.
Flyselskabet bliver taget af børsen i 2024, og det er altså det, der gør alle aktierne i selskabet værdiløse.
Kommer ikke som en overraskelse
Investeringsøkonom hos internetmægleren Nordnet, Per Hansen, fortæller til DR, at bomben på tirsdagens pressemøde kan sammenlignes med et hold, der ryger ud af Superligaen.
For hvis man følger med i fodbold ved man, at det sjældent er den allersidste kamp i sæsonen, der afgør, om holdet reelt rykker ned.
"SAS' økonomi har været dårlig, og det har den været længe. Aktiekursen er decimeret ned til 20 øre, så det, at man mister de sidste 20 øre er jo ikke det, der gør forskellen," siger Per Hansen.
Derfor har mange aktionærer nok også set skriften på væggen i løbet af de senere år, blandt andet med coronapandemiens nedlukninger og SAS-piloternes 15 dage lange strejke sidste år.
Der har altså været rigeligt med udfordringer for flyselskabet, og tirsdagens pressemøde kan så betegnes som den afgørende knock-out.