Rygterne har svirret længe, og nu er det altså blevet en realitet: Netflix kommer med et nyt og billigere abonnement.
Hagen ved det: Du kommer til at leve med reklamer.
Allerede tilbage i april fortalte streamingselskabet, at de overvejede en billigere løsning for abonnenter, der ikke har noget imod reklamer, når de ser film og binger serier.
Rædselsår for Netflix
Det nye abonnement kommer i kølvandet på et 2022, der har været ekstraordinært hårdt ved Netflix. For eksempel regnede de i løbet af en periode med at få omkring 2,5 millioner nye abonnementer - men de endte faktisk med at MISTE 200.000 abonnementer i stedet.
På børsen har selskabet også været i modvind, idet Netflix' aktier er faldet med svimlende 62 procent siden årsskiftet.
Det nye abonnement bliver søsat i Mexico og Canada d. 1. november, og 2 dage senere bliver det tilgængeligt i yderligere 10 lande.
Der er ikke nogen meldinger om, hvorvidt det nye abonnement bliver tilgængeligt for os danskere. Vi er ellers storforbrugere af Netflix, og en undersøgelse fra 2021 viste, at hele 58 procent af os havde en Netflix-konto.
Disney Plus pønser på samme manøvre
Abonnementet kommer til at hedde "Basic With Ads", altså det basale med reklamer, og vil eftersigende være 23 kroner billigere end det nuværende billigste abonnement.
Netflix er ikke den eneste streaminggigant, der har gået med overvejelser om at tilbyde et billigere abonnement for i stedet at tjene penge på reklamer.
Også Disney Plus bakser med et lignende tilbud inden 2022 er forbi. På et investormøde i august annoncerede selskabet, at de vil introducere et nyt abonnement med reklamer til den samme pris som det nuværende. Samtidig vil de sætte prisen på det nuværende abonnement op.
Der er ikke nogen meldinger om, i hvilke lande den manøvre vil blive sat i værk, men det vil eftersigende ske i starten af december.