Molslinjens to elfærger til Alslinjen og til Samsølinjen er forsinkede fra værftet i Tyrkiet.
Forsinkelsen sender nu Molslinjen ud i en færge-rokade, som skal få sommerens begyndelse til at hænge sammen på de to ruter.
Det indebærer, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, og at Samsølinjen får Alslinjens elfærge til en start.
Højsæson lurer
Sommer er højsæson for færgerejser. Derfor var det også ventet, at Molslinjen kunne indsætte to helt nybyggede elfærger på Alslinjen og på Samsølinjen. Desværre er begge færger forsinkede, og derfor har der været brug for nye planer for at finde færger til begge ruter.
Første elfærge i Danmark er ’Nerthus’, som er bygget til Alslinjen. Den forventes sat i drift den 16. juni 2025 – men på Samsølinjen. Indtil da sejles med erstatningsfærgen, Fynshav, som sejler op til fire daglige dobbeltture på de travleste dage.
”Samsø er en destination, hvor passagertallet stiger meget hen over sommeren, så vi har brug for at kunne indsætte en færge med mere kapacitet. Derfor vælger vi at tage Alslinjens færge og sætte ind på Samsø”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Billet til lavpris
Samsingerne og rejsende til Samsø er ikke ubekendte med dynamiske priser. Allerede i dag er der forskellige priser, når sæsonerne svinger. Men nu skydes der endnu mere dynamik ind i priserne med en vaskeægte lavprisbillet.
For en almindelig bil kommer priserne hele året til at begynde ved blot 99 kroner for en overfart – og i den absolutte højsæson på en sommerlørdag kommer den dyreste billet til maksimalt at koste 392 kroner for en almindelig bil.
”Der kommer til at være mange af de billigste billetter hen over et år, og det er vores forhåbning, at det vil være med til at gøre Samsø mere populær at besøge også uden for højsæsonen, siger Kristian Durhuus.
Sejlplanen for resten af 2025 på Samsølinjen er sendt ud her til morgen fredag den 14. marts.