En ny lovændring, som blev 2. behandlet i folketingssalen 10. december, vil afskaffe kommunernes mulighed for at støtte kontanthjælpsmodtagere med høje boligudgifter.
18 organisationer på det sociale områder advarer nu regeringen om, at det risikerer at skabe mere hjemløshed og hindre kommunerne i at kunne anvise hjemløse en bolig. Den særlige støtte er nemlig afgørende for, at mange mennesker i udsathed har råd til at få og fastholde en bolig.
Det fortæller Jeanette Bauer, chef for Kirkens Korshær:
"Med mangel på billige boliger er den særlige støtte et uundværligt værktøj for kommunerne til både at hjælpe mennesker i hjemløshed i bolig og mennesker på kanten af hjemløshed med at have råd til at blive boende. At afskaffe den vil være en menneskelig katastrofe."
Det bakkes op af Ask Svejstrup, Sekretariatsleder i SAND – De hjemløses landsorganisation:
"At man på den ene side søsætter en stort opslået reform, der skal afskaffe hjemløsheden, og på den anden side fjerner det økonomiske fundament for at få tag over hovedet, er meget problematisk. Vi kan kun håbe på en bedre forståelse for hjemløses situation og på, at kommunernes mulighed for at bruge paragraf 34-støtten bevares."
Opfordring: Bevar særlig støtte
Kontanthjælpsreformen indeholder også tiltag, som vil kunne hjælpe mennesker i udsathed. Men ingen af dem vil kompensere de mennesker, som står til ikke at kunne betale deres husleje d. 1. juli 2025, når lovændringen efter planen træder i kraft.
For at undgå, at flere mennesker ender i hjemløshed, foreslår organisationerne, at politikerne beholder muligheden for at tildele særlig støtte – eller at de som minimum indfører en overgangsordning, så kommuner og mennesker i udsathed har tid til at tilpasse sig de nye regler.
Flere af organisationerne har tidligere præsenteret forslaget over for beskæftigelsesordførere, -udvalg og -minister. For Folketinget har lovet af bekæmpe hjemløshed, forklarer Kira West, formand for Rådet for Socialt Udsatte og direktør i Hjem til Alle:
"Vi er i gang med en historisk hjemløsereform, som skal gøre op med langvarig hjemløshed. Hvis vi samtidig spænder ben for at de mennesker, der skal hjælpes ud af hjemløshed, ikke kan betale en bolig, eller dem som endelig har fået et hjem, ikke kan blive der, så nytter det jo ingenting."
Tina Maria Larsen, Centerchef i Aalborg Kommune, udtaler:
"Et bortfald af §34 vil ramme en i forvejen meget udsat målgruppe hårdt! Udregninger i Aalborg Kommune viser, at eksempelvis en borger over 30 år vil kunne opleve et fald i rådighedsbeløb på mellem 2000 og 2500 kr.! Det vil i praksis være en bombe under vores arbejde med Housing First og væsentligt øge risikoen for en stigning i hjemløsheden."
Bag opråbet står: Kirkens Korshær, SAND – De hjemløses landsorganisation, Rådet for Socialt Udsatte, KFUKs Sociale Arbejde, Kollegiet Gl. Køge Landevej, Hus Forbi, WeShelter – Fonden Missionen blandt Hjemløse, Røde Kors, Projekt Udenfor, Blå Kors, Selveje Danmark, Mændenes Hjem, Kofoeds Skole, Aalborg Kommune, Hjemløseenheden i Esbjerg Kommune, Sammenslutningen for Boformer for Hjemløse i Danmark, BL – Danmarks Almene Boliger, KFUM’s Sociale Arbejde
Fakta
- Det er § 34 i aktivloven, som foreslås afskaffet i L 13
- L 13 blev 2. behandlet i Folketinget d. 10. december og skal 3. behandles d. 17.
- Ifølge Ydelseskommissionen var det i 2019 18.000 mennesker i kontanthjælpsgruppen, som modtog den særlige støtte. Der er primært tale om enlige ikke-forsørgere
- I Odense Kommune modtager mere end 1.000 borgere i gennemsnit 1.100 kr. pr. måned i § 34-ydelse
- Særlige støtte indgår i 75 procent af de tilfælde, hvor Københavns Kommune anviser en bolig til en borger
- Folketinget vedtog i 2021 en reform af hjemløseindsatsen, som skulle gøre arbejdet for at bekæmpe hjemløshed mere effektivt
- Der er ifølge den seneste opgørelse fra VIVE ca. 6.000 mennesker, som lever i hjemløshed i Danmark