Flere tidligere ansatte hos supermarkedet LIDL havde besluttet sig for at deltage i en ZDF-dokumentar for at informere om den tidligere arbejdsgivers "tricks".
Fordi dokumentarer forsøger at beskytte sine kilder, så er der ingen, der får at vide, hvem de tidligere ansatte er. De optrådte maskerede i dokumentaren, for ingen af insiderne skulle komme i problemer efter udsendelsen af det 43 minutter lange tv-program.
De ukendte insiders rejser alvorlige beskyldninger mod LIDL. Bl.a. med en kritik af den måde, som kæden håndterer deres eget øko-mærke 'Bio-organic'. Ligeledes kritiseres kædens måde at prismærke deres varer på. For prisskiltene hos Lidl sidder nemlig over varerne på hylden i modsætning til hos konkurrenterne.
Flere faste kunder hos LIDL er blevet forarget over, at dokumentaren påstår, at LIDL forsøger at snyde deres kunder med den anderledes prismærkering.
Mange af de såkaldte snydetricks bliver også af flere kaldt almindelig praksis hos de fleste supermarkedet.
Flere mener at vide, at det er supermarkeders strategi, at kunderne skal påvirkes psykologisk til at købe mere. Det sker ved både den måde butikkerne indrettes på samt indpakninger, kurve, vogne og meget mere. Mange trofaste LIDL-støtter er derfor forarget over, at TV-dokumentaren i den grad er ude på at genere discountkæden.
En Twitter-bruger undrer sig over, hvad tv-udsendelsen rent faktisk forsøger at kommunikere til ansvarlige forbrugere? En anden synes, det hele er en pinlig omgang tv med falske udtalelser fra formodede insidere.