Desværre er posen endnu ikke introduceret i Danmark, men i kædens hjemland, skal posen nu være med til at reducere den enorme mængde madspild, der er i Tyskland. Omkring 11 millioner tons mad smides ud hvert eneste år, og med en nært forestående fødevarekrise, så skal der tænkes nye tanker.
I Tyskland er 'Red-mig'-posen lanceret med øjeblikkelig virkning. Poserne vejer op til fem kilo og får en standardpris på tre euro. Det svarer til 22,50 kroner. Poserne fyldes op med frugt og grønt, der ikke er godt nok til at ligge på hylden blandt Lidls normale udsalg, men stadig er absolut gode nok til at spise.
"Mad hører til på tallerkenen og ikke i skraldespanden. Alt den mad, der ikke smides ud, er en succes for os, miljøet og klimaet," siger Christian Härtnagel, der er administrerende direktør for Lidl i Tyskland i en pressemeddelelse.
Lidls "Red mig"-kampagne er en del af deres Sustainability Strategy 2030.
I den strategi forpligter discount-supermarkedet sig til at reducere madspild og organisk affald med 30 procent inden 2025.
Om 'Red mig'-posen introduceres i Danmark er endnu usikkert.