For mange mennesker er nytåret lig med en frisk start, hvor tavlen bliver vasket ren, og forsætterne for året står i kø. Cirka 60 procent af danskerne har ifølge Gallup lavet et nytårsforsæt for 2023 og som sædvanligt ligger ønsker om en bedre sundhed helt i top. Ikke overraskende kommer ønsket om at tabe sig ind på førstepladsen skarpt fulgt af ønsket om at spise sundere og dyrke mere motion på henholdsvis anden og tredjepladsen.
Nytårsforsæt er en gammel tradition, men i de senere år er en ny trend også kommet frem – nemlig ”hvid januar”, hvor man i sundhedstegnets navn lægger alkoholen på hylden i en måned. Både for at spare på procenterne og på kalorierne.
Bedre smag
Men der er gode nyheder på vej, hvis man trods ens intentioner om at skrue ned for alkoholen i januar synes, at det er lidt for kedeligt kun at drikke vand i en hel måned. Der er nemlig sket en stor udvikling i både udvalget og især kvaliteten af alkoholfri øl, som desuden også indeholder færre kalorier.
“Alkoholfri øl er ganske enkelt blevet bedre og mere velsmagende, fordi bryggerierne har investeret i udviklingen. I 2012 fandtes der kun to danske alkoholfri øl på markedet, hvorimod man i dag kan vælge mellem omkring 100 forskellige danskproducerede øl. Det betyder, at der i dag bliver solgt fire gange så mange alkoholfri øl i Danmark end i 2012," fortæller Carlsbergs koncerndirektør Søren Brinck.
27 nye alkoholfrie øl i 2021
Carlsbergs første alkoholfri øl var Carlsberg Nordic, som blev lanceret omkring 2014. Alene i 2021 lancerede Carlsberg globalt 27 nye alkoholfrie produkter i forskellige markeder. I dag kan man få alkoholfri øl i alle de europæiske lande, hvor Carlsberg har forretning, en mindre del af de asiatiske lande og hvert år kommer der nye produkter til.
Carlsberg har desuden sat målsætninger for, at 35% af Carlsbergs samlede globale salg (sodavand og vand ekskluderet) skal være lav-alkohol eller helt alkoholfrit i 2030. Samtidig skal der være alkoholfri alternativer tilgængelige for kunderne i samtlige markeder, Carlsberg opererer i.
Bliver mere socialt accepteret
“Forskellige sundhedstendenser som fx hvid januar er med til at drive udviklingen. Samtidig med, det er blevet meget mere socialt acceptabelt at vælge en alkoholfri øl end det tidligere var. For små 20 år siden var det måske lidt skamfuldt at drikke en alkoholfri øl. Mange havde lidt fornemmelsen af, at vedkommende nok havde et problem, hvis man sad med en alkoholfri øl, hvorimod det i dag er et positivt tilvalg, der rent faktisk smager godt," forklarer Søren Brinck.
Dertil kommer, at de alkoholfri øl indeholder få kalorier sammenlignet med en almindelig øl. Faktisk indeholder alkoholfri øl gennemsnitligt lige under halvdelen af en almindelig øl med procenter.
Der er med andre ord ingen grund til fortvivlelse. Januar behøver slet ikke være kedelig, men kan rent faktisk både smage godt og give lidt social kulør på tilværelsen, samtidig med man overholder sine nytårsforsæt.