Hovedstadens Letbane åbner i 2025 - men skal det være gratis at tage cyklen med?

Generelle nyheder

06/12/2024

Foto: Hovedstadens Letbane/Gottlieb Paludan Architects
Foto: Hovedstadens Letbane/Gottlieb Paludan Architects

Skrevet af J. Bøgen

Med mindre end et år til åbningen af Hovedstadens Letbane opfordrer Cyklistforbundet til, at cykelmedtagning i letbanen gøres gratis.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det bør ikke koste en krone at tage cyklen med i den nye letbane i Hovedstadsområdet.

Det mener Cyklistforbundet.

Kenneth Øhrberg Krag, direktør for Cyklistforbundet, siger om ønsket om gratis cykelmedtagning:

"Vi mener, at det selvfølgelig skal være gratis at tage cyklen med i letbanen, så vi får så mange som muligt til at kombinere cykel og tog. Det vil være rigtig ærgerligt ikke at gøre det gratis. Gratis cykelmedtagning er en naturlig og moderne løsning, der matcher nutidens behov for fleksible og bæredygtige transportmuligheder. De erfaringer, vi har, fra S-togsnettet viser tydeligt, at det kan øge passagertallet markant. Med letbanen kan vi skabe et transportnet, hvor cyklen og kollektiv transport går hånd i hånd."

Flere gode argumenter

Ifølge Cyklistforbundet er der en lang række gode argumenter for at gøre cykelmedtagning gratis i letbanen:

  • Øget passagertal: Da S-togsnettet indførte gratis cykelmedtagning i 2010, steg passagertallet med 20 %. Letbanen bør kunne forvente en lignende effekt.

  • Fleksibilitet for cyklister: Gratis cykelmedtagning gør letbanen til en naturlig og fleksibel del af cyklisternes hverdag, fremfor at opleves som en økonomisk barriere på dage, hvor cyklen alene ikke er tilstrækkelig.

  • Ensartede vilkår: Hovedstadens Letbane vil matche andre transportformer som S-tog, Movia-busser og regionale tog, hvor cyklen rejser gratis. Aarhus og Odense Letbaner har allerede indført gratis cykelmedtagning – i Aarhus fra januar 2025.

  • Bedre rejsemønstre: Letbanen er en højklassetransportløsning på tværs af Fingerplanens byområder og kan være med til at ændre rejsemønstre, så flere vælger de bæredygtige transportformer letbane og cykel i stedet for bil.

  • Forenkling: Gratis cykelmedtagning skaber klarhed og sammenhæng for rejsende i hovedstadsområdet udenfor bykernen, hvor letbanen bliver en integreret del af de eksisterende cykelvenlige transportløsninger.

”I Cyklistforbundet glæder vi os til åbningen af letbanen, og vi ser det som et skridt fremad for borgere, der ønsker at leve et mindre bilafhængigt liv. Med letbanetogenes otte cykelpladser per tog vil der være fin kapacitet til et godt samspil mellem cykel og letbane på den storkøbenhavnske Ring 3. Og med gratis cykelmedtagning kan letbanen blive en nøgleaktør i at skabe en grøn og sammenhængende transportinfrastruktur i Hovedstadsområdet," siger Kenneth Øhrberg Krag.