Regionsrådet i Region Midtjylland har netop besluttet, at noget af differencen på den regionale kollektive trafik skal investeres i bæredygtige forbedringer og nye løsninger - bl.a. på Aarhus Letbane og Lemvigbanen, men også til fysiske investeringer i lademuligheder for busser, der på lange ruter skal kunne deloplade undervejs.
Budgetoverskuddet kommer uventet og skyldes, at borgerne i den midtjyske region i høj grad er vendt tilbage til den kollektive trafik. Passagertallene er nu på samme niveau, som før coronaepidemien parkerede både busser og tog af flere omgange.
Sammen med omkostninger, der er blevet lavere end forventet, giver passagerfremgangen altså en positiv difference på den regionale ramme til kollektiv trafik på cirka 50 mio. kroner.
"I 2025 kører vi kollektiv trafik for det største beløb nogensinde i regionens historie, og budgetoverskuddet er et tegn på, at vi tør prioritere og omstille og påtage os ansvaret for at udvikle den kollektive trafik. Vi har nok været lidt konservative i vores tilgang, fordi der har været stor usikkerhed om passagertal og energipriser de seneste år. Men nu har vi i regionsrådet fundet et leje, der sikrer stabil og velfungerende kollektive trafik – og samtidig gør det muligt at investere i nye løsninger på tværs af regionen," siger Hanne Roed (R), 1. næstformand for regionsrådet i Region Midtjylland.
Samarbejde om fremtidens mobilitet
I de kommende år skal der ske store forandringer af den kollektive trafik, så den tager højde for de behov, borgerne har. Det fastslår regionsrådsformanden.
Målet er sammenhæng mellem et stærkt hovednet af busser og tog og nye løsninger på mobilitet. Det er for eksempel samkørsel, delebiler, cykler, løbehjul eller helt andre ting. Alt dette samtidig med at den kollektive trafik skal være bæredygtig – både økonomisk og klimamæssigt.
"Vi skal have skabt løsninger, der hænger sammen, så man kan komme hele vejen - både ud og hjem - med den kollektive trafik. Det kræver samarbejde på tværs og inddragelse af mange forskellige partnere og perspektiver, og så kræver det politiske prioriteringer, som den vi nu laver med det uventede budgetoverskud på 50 mio. kroner," siger Bent B. Graversen (V), udvalgsformand for regional udvikling.
Regionsrådet nedsatte tidligere i år et regionalpolitisk forum, hvor virksomheder, trafikselskaber, studerende, pendlere og forskere sammen med både kommunale og regionale politikere lavede et sæt anbefalinger, som partnerskabet bag er i gang med at realisere.
Region Midtjylland driver sideløbende flere projekter, der udvikler bæredygtige transportmuligheder i hele regionen.
Det er blandt andet Delecyklen, hvor Region Midtjylland tester, om elcykler og ladcykler til deling kan være et alternativ til bilen i landsbyer, og det skandinaviske EU-samarbejde MOVE, der arbejder for at fremme bæredygtig mobilitet gennem udvikling, test og implementering af tiltag.
Fakta: Investeringer i kollektiv trafik i Region Midtjylland
Region Midtjylland afsætter midler til afdrag på tre batteritog til Lemvigbanen, som skal i drift i 2025. Yderligere fire tog til strækningen Skjern-Holstebro betales af staten.
Der er afsat midler til vedligeholdelse og reinvesteringer i Aarhus Letbane, med bidrag fra Aarhus Kommune på 5 mio. kr. i 2025 og 10 mio. kr. fra 2026.
Ladeinfrastruktur etableres på endestationer for elbusser på lange ruter, som f.eks. rute 200. Kommunerne modtager tilskud til ombygning.
Flere tog til Aarhus Letbane er godkendt. Afdrag starter ved levering i 2028/29 og finansieres via lån.
Budgetoverskud i 2025 kan bl.a. bruges til nye mobilitetsprojekter, men fremtidige investeringer vil udnytte den fulde budgetramme.