Folk, der siger disse 13 sætninger, er ofte klogere end dem, der ikke gør

Generelle nyheder

08/04/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Mathias Hildebrand Torp

Emotionel intelligens er ofte en overset kvalitet, selvom vi hurtigt kan identificere dem, der besidder det. Sandsynligheden taler for, at de nok viser det gennem disse 13 små sætninger

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Har du en evne til at komme i kontakt med mennesker? Følelsesmæssig intelligens er evnen til at identificere og forstå følelser - både dine egne og andres følelser.

Forskning har vist, at dette er et sjældent og værdifuldt aktiv. Følelsesmæssig intelligens kan hjælpe dig med at opbygge og styrke relationer, løse konflikter og forbedre den generelle arbejdsglæde.

Psykologeksperter siger til CNBC, at hvis du bruger disse 13 sætninger hver dag uden overhovedet at tænke over det, har du højere følelsesmæssig intelligens end de fleste mennesker:

Lydhør og interesseret

1. "Kan du fortælle mig mere om det?"

Mennesker, der mangler selvbevidsthed, bekymrer sig kun om deres egne tanker og meninger. Men følelsesmæssigt intelligente mennesker er interesserede i, hvordan andre har det, og hvad de har at sige.

Kommuniker på en måde, der tilskynder folk til at tale om deres følelser og oplevelser, og brug deres svar som en læringsmulighed.

2. "Jeg hører dig."

Ved at fortælle nogen, at du forstår dem, opretter du et samarbejdsmiljø, der er perfekt til teambuilding.

Andre lignende sætninger som "Jeg forstår, hvad du mener" og "Jeg forstår, hvad du kører efter" signalerer, at du virkelig lytter og åbner kommunikationslinjerne.

3. "Jeg forstår, hvad du siger, men..."

Denne sætning fremhæver et andet vigtigt aspekt af følelsesmæssig intelligens: evnen til at handle diplomatisk, når man håndterer vanskelige mennesker og situationer.

Hvis du er uenig med nogen, så udtryk det på en taktfuld, ikke-konfronterende måde. Målet er at gøre det lettere at nå frem til en gensidigt acceptabel løsning.

Anerkend den du taler med

4. "Hvordan har du det med det?"

For at få folk til at føle sig anerkendt og respekteret, skal du være opmærksom og tage dig tid til at forstå og have empati med dem. Mens du lytter, gør en indsats for at sætte dig selv i deres sted på en meningsfuld måde.

5. "Jeg er ikke sikker på, hvad der er galt. Kan du forklare problemet?"

Med denne sætning ved du, at nogen har et problem, og i stedet for at reagere negativt, inviterer du dem til at dele deres tanker.

Lignende alternativer: "Kan du afklare det for mig?" eller "Det, jeg hører fra dig, er, at [X]. Er det rigtigt?"

6. "Hvad mener du?"

Når du beder nogen om afklaring, beder du dem om at sige noget på en anden måde eller give flere oplysninger, så du forstår dem bedre. Dette er anderledes end at bede en person om at gentage noget.

7. "Fantastisk arbejde!"

At vise påskønnelse kommer langt. Det anerkender andre menneskers indsats og resultater.

Når du komplimenterer nogen, skaber du straks en positiv stemning. At sige "jeg sætter pris på dig" får andre til at værdsætte dig mere.

Imødekommende overfor hjælp

8. "I har begge gode pointer. Lad os se, hvordan vi kan arbejde sammen."

Denne sætning kan hjælpe dig med at arbejde diplomatisk igennem problemområder ved at anerkende forskellige synspunkter.

Når du har opfordret alle til at dele deres bekymringer, kan du lettere løse et potentielt problem. Undersøgelser viser, at evnen til at løse konflikter er et varemærke for følelsesmæssig intelligens.

9. "Jeg ville elske dit input til dette."

Denne sætning og lignende som "Kan jeg få nogle råd fra dig?" eller "Har du noget imod, hvis jeg beder om nogle input?", er gyldne.

Du tillader en anden at føle sig stolt af sig selv, hvilket får dem til at tænke meget positivt om dig.

10. "Denne situation gør mig bekymret [eller forvirret eller ked af det]."

Når der er et problem, fokuserer følelsesmæssigt intelligente mennesker ikke på den person, der har skabt det, men på den overordnede situation.

På denne måde bebrejder du ikke nogen eller sætter dem på den defensive side. I stedet forklarer du, hvordan du har det med det, der skete, hvilket hjælper dig med at undgå at lyde passiv-aggressiv eller antagonistisk.

Vis dine følelser

11. "Jeg har det sådan med..."

Når du er følelsesmæssigt intelligent, forbinder du dig med dine følelser, når de sker, i øjeblikket.

Denne form for selvbevidsthed giver dig mulighed for bedre at dele dine egne følelser og indtryk med andre mennesker, hvilket både får dem til at føle sig tættere på dig og opmuntrer dem til at gøre det samme.

12. "Jeg er ked af det."

At have en sund dosis ydmyghed er almindeligt blandt mennesker med høj følelsesmæssig intelligens. Vær ikke bange for at sige "Jeg er ked af det." Når du laver en fejl, så indrøm det og undskyld oprigtigt til den, der fortjener det.

13. "Tak!"

Glem ikke de "magiske ord", du blev lært, da du var barn. "Vil du være sød at ..." "tak" og "det var så lidt" er altid værdsat.

Almindelig høflighed er desværre ikke så almindelig i disse dage, ifølge undersøgelser. At være høflig er ikke kun et tegn på høj følelsesmæssig intelligens, det er også en måde at vise respekt for andre på, hvilket får dem til at respektere dig mere højt.