Forside Generelle nyheder Endnu en regning på vej til danskerne: Her bliver det...

Endnu en regning på vej til danskerne: Her bliver det dyrt at være billist

car payment toll
Shutterstock.com

Endnu en afgift er på tegnebrættet, og den kan blive svær at slippe udenom.

Lige nu læser andre

For tretten år siden blev planerne om en betalingsring rundt om København opgivet efter massiv kritik. Nu er ideen tilbage i en ny udgave.

Metro kræver nye penge

Københavns overborgmester Lars Weiss (S) foreslår at indføre trængselsafgifter, såkaldt ‘road pricing’, som finansiering af fremtidige metrobyggerier.

Hidtil har kommunen solgt byggegrunde på Amager Fælled og andre steder for at skaffe midlerne, men de attraktive arealer er efterhånden brugt op. Derfor peger Weiss på bilisterne som en ny kilde til finansiering.

Dyrest i myldretiden

Ifølge forslaget skal afgifterne variere alt efter tidspunkt og vej. Det skal være dyrest at køre i myldretiden og på de mest trafikerede strækninger.

Ordningen skal gælde alle, også de københavnere, der i forvejen oplever færre parkeringspladser og større udfordringer ved at bruge bil i byen.

Læs også

“Hvis vi gør det mere besværligt eller dyrere at vælge privatbilen, så har vi også en forpligtelse til at stille et ordentligt alternativ til rådighed. Og i det her tilfælde, metro” siger overborgmesteren til Berlingske.

Kritik fra bilister

Flere københavnske bilister mener allerede, at udviklingen presser dem ud af byen.

Ditte Christoffersen fra Amager fortæller til B.T., at hun føler sig direkte chikaneret af de mange tiltag, som gør det vanskeligere at være bilejer i hovedstaden.

Et ekko fra 2012

Debatten minder om 2012, hvor den daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt måtte opgive regeringens forslag om en betalingsring.

På et pressemøde udtalte hun, at der ville komme en rigtig god løsning dagen efter. Den formulering blev siden stående som en af de mest citerede i nyere politisk historie.

Kræver statens godkendelse

Læs også

Hvis Lars Weiss skal realisere sin plan, kræver det ikke blot et flertal på Københavns Rådhus. Staten skal også give tilladelse, før en ordning med trængselsafgifter kan blive en realitet.

Indtil da venter både borgere og bilister på, om kørsel i København fremover bliver endnu en udgift i husholdningsbudgettet.

Ads by MGDK