Det her sker i teenagehjernen, når de laver flere risikofyldte aktiviteter

Sundhed

08/05/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Emil B.

Alle voksne, forældre som pensionister, klør sig ofte i hovedbunden, når de ser, hvordan hasarderede teenagere opfører sig. Men nu har videnskaben altså fundet frem til, hvorfor teenagere laver så meget risikofyldt adfærd.

Den perfekte cocktail

Teenageres hjerne er ved at udvikle sig. Det gør, at to områder i hjernen er underudviklede på samme tid, hvilket giver et farligt mix.

Det mesolimbiske system er ansvarligt for at belønne os, når vi laver bestemte handlinger. Det forstærker altså gentagelsen af adfærd, der skaber glæde. Det er fx at drikke alkohol med venner. Og særligt i teenageårene er hormonproduktionen yderligere forstærket, som jo er meget voldsom, når man bliver teenager.

Det andet område er den præfrontale cortex er ansvarlig for regulering af impulser og selvkontrol. Den styrer altså vurdering af konsekvenserne af vores handlinger. Når man er teenager, er denne del af hjernen under løbende udvikling og giver et underskud i modenhed.

Det er denne farlige cocktail med et eksplosivt belønningssystem og underudviklet modenhedssystem, der gør, at teenagere laver så meget risikofyldt adfærd.

Det er dog ikke det eneste, der gør det.

Foto: Shutterstock

Gruppepres

Det andet vigtige aspekt er, at mange teenagere i stigende grad bliver en del af en gruppe. De lærer om det at være i et fællesskab.

Fællesskaberne er jo væsentlig forskellig fra gruppe til gruppe. Og de normer, der tilhører en gruppe, påvirker personen radikalt.

Oveni det, så oplever teenagerne i voldsomt grad noget, der bliver kaldt "imaginær hørelse". Dette er altså følelsen af, at andre stirrer på dem og vurderer og bedømmer deres handlinger.

Det kan voksne gøre

Teenageårene vil altid være forbundet med risiko. De skal lære at tage en chance, hvis de fx vil finde en kæreste.

Dog kan voksne hjælpe dem til at få en bedre oplevelse med disse tre tips:

  1. At begå fejl er naturligt. Lær dem derfor det.

  2. Fornøjelsen ved at eksperimentere med risikofyldt adfærd bremser dem i at vurdere det ordentligt. Forsøg at forklar dem det så godt som muligt.

  3. De skal være frie til at eksperimentere, men de skal også forstå, at der er grænser og konsekvenser ved dette.