"Jeg kan godt forstå, at både forældre og måske særligt bedsteforældre synes, det er hyggeligt at give juleskrabekalenderen til hele familien. Men vi har brug for at have en samtale om, at skrabelodder, hverken som julekalender, til-og-fra-kort eller ved andre højtider, er til for børn," siger Kim Olesen, direktør for Kindred Group, der driver Unibet og Maria Casino.
Ifølge MEGAFON-målingen, udarbejdet for Kindred Group, skraber 10 % af danskerne med en juleskrabekalender den sammen med børn under 15 år.
"Vi har fået lavet den her undersøgelse, fordi vi var nysgerrige på, hvor mange børn og unge, der rent faktisk prøver at spille om penge i juletiden. På den ene side overrasker tallet mig, det er virkelig mange børn og unge. Og på den anden side, så kender vi jo alle sammen nogle under 15 år med en juleskrabekalender. Min bekymring er, at vi kommer til at glemme, at pengespil- også skrabelodder - er for voksne og ikke en familieaktivitet.” fortsætter Kim Olesen.
Regeringen har længe lovet et udspil om regulering af pengespil i Danmark. Et udspil, som særligt SF og Radikale har efterspurgt og hvor man både vil se på regler for reklamer samt penge til forebyggelse og behandling af ludomani.
”En juleskrabekalender kan virke ganske uskyldig, men vi ser en ungdomsgeneration, der kæmper med gamificering mange steder i deres tilværelse og allerede, inden de må spille hos licenserede spiloperatører, har problemer med pengespil. Der er mange ting, der skal gøres. Men imens vi venter på regeringens udspil, så håber jeg, at vi kan tage en samtale om, at man som forældre skal overveje om denne juletradition behøver at involvere vores børn og unge" afslutter Kim Olesen.
Fakta
42 % af danskerne køber en juleskrabekalender enten til sig selv eller andre.
5 % af danskerne køber juleskrabekalendere til en eller flere under 15 år.
Dem, der køber til børn og unge under 15 år køber i gennemsnit 2,5 juleskrabekalendere.
69 % af danskerne skraber deres kalender for sig selv.
35 % skraber deres juleskrabekalender sammen med andre voksne eller unge over 16 år.
11 % skraber deres juleskrabekalender sammen med børn under 15 år.
60 % af danskerne har set mindst en reklamer for juleskrabekalendere i år.