Smart og kreativ løsning
Shaun Bosley modtog et "sidste rykker"-brev fra NCP, efter at han afleverede en kollega i Gatwick Lufthavn. Han brugte lufthavnens drop off-zone, som koster bilister 42 kr. for højest 10 minutter, og 8 kr. ekstra for hvert minut, de bliver holdende, op til grænsen på 20 minutter.
I stedet for at acceptere bøden og betale den dyre afgift, brugte Bosley et i øjeblikket meget populært værktøj til at bestride sigtelsen.
ChatGPT, som er en chat-bot drevet af kunstig intelligens, er eksploderet i popularitet i de seneste måneder, efterhånden som folk tilpasser sig den stadig udviklende verden af kunstig intelligens (AI).
Folk kan indtaste spørgsmål eller kommandoer, og AI vil herefter svare med "menneskelignende" svar.
Bosley, der bruger ChatGPT i sit arbejde, brugte værktøjet til at han gøre indsigelse mod bøden, fordi han ikke havde modtaget nogen forudgående korrespondance.
Han sagde: "Til sidst skrev jeg bare, 'skriv en appel til en bøde for at parkere ved Gatwick lufthavn’, og med det samme kom den tilbage med et fantastisk svar.
"Det er sindssygt, som den skriver som et menneske. Jeg læste det igennem og tænkte ikke 'det lyder som en robot, jeg skal ændre på det', det lød som en helt normal samtale.”
Kunstig intelligens redder Bosley
Chatbotten gav ham et svar, som understregede, at han forstod, at det var hans ansvar at være opmærksom på reglerne, da han parkerede ved lufthavnen.
Det fortsatte: "Jeg modtog dog aldrig den første rykker om bøden og havde derfor ikke mulighed for at anfægte sigtelsen eller betale bøden til tiden.”
"Jeg mener, at inkassoprocessen er startet for tidligt og jeg anmoder Dem om at genoverveje den idømte bøde."
Dagen efter at have sendt det AI-støttede tvistbrev, så hr. Bosley sin bøde skåret ned fra 840 kr. til kun 126 kr.
Bosley tilføjer at det er "vanvittigt", hvordan AI-teknologien "skriver som et menneske".