Forkert parkering med automatgear kan slide unødigt på gearkassen – men med få enkle vaner kan du undgå dyre reparationer.
Lige nu læser andre
Sådan parkerer du korrekt med automatgear
At køre bil med automatgear er nemt og komfortabelt, men når bilen skal parkeres, er det vigtigt at kende den rigtige fremgangsmåde.
Forkert brug kan nemlig belaste gearkassen unødigt og på sigt give tekniske problemer.
Skriver mediet is.
Håndbremsen skal bruges først
Teppo Vesalainen, træningsleder i den finske bilforening, understreger, at parkeringsbremsen altid bør være første skridt, når man parkerer en bil med automatgear.
Læs også
Mange sætter automatisk gearvælgeren i P-position – det såkaldte parkeringsgear – uden at bruge håndbremsen.
Det kan føre til, at hele bilens vægt hviler på gearkassens parkeringslås.
Dette gør det ikke alene besværligt at flytte gearvælgeren ved næste kørsel, men øger også risikoen for unødig slitage.
Som Vesalainen siger: Hvis det kræver usædvanlig kraft at bruge betjeningen, er der sandsynligvis noget galt i fremgangsmåden.
En enkel rutine beskytter bilen
En anbefalet metode er først at holde bremsepedalen nede.
Herefter aktiveres parkeringsbremsen, og først derefter sættes bilen i P-position. Først når disse trin er udført, kan bremsepedalen slippes.
Ifølge Vesalainen giver denne metode samme resultat som mere komplekse gearskifteprocedurer, men med færre trin.
På moderne biler håndteres nogle af disse funktioner automatisk, eksempelvis ved hjælp af en elektrisk parkeringsbremse.
Derfor er det vigtigt at kende sin bil og læse instruktionerne i brugermanualen.
Undgå gearskifte under kørsel
En almindelig fejl, som mange bilister begår, er at sætte bilen i P, mens den stadig ruller. Det kan føre til alvorlige skader på gearkassen.
Det samme gælder, hvis man skifter mellem køre- og bakgear ved for høj hastighed.
Selvom enkelte bilmodeller tillader skift under bevægelse i nødsituationer, bør man i daglig brug altid sikre, at bilen står stille, før man skifter retning.