Vil råbe politikerne op: Derfor skærer 365Discount momsen væk på frugt og grønt fra på torsdag

Forbrug

23/01/2024

Foto: 365Discount
Foto: 365Discount

Skrevet af J. Bøgen

Lidl gør det samme i hele februar måned.

I februar februar skærer Lidl momsen væk på alt frugt og grønt for Lidl+-kunder - men hvis du gerne vil ud og have billige bananer og gulerødder, behøver du faktisk ikke vente så længe.

Fra den 25. til den 31. januar 2024 vil 365Discount nemlig skære momsen på alle frugt- og grøntvarer i deres butikker over hele landet. Samtidig lyder en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.

"Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48 procent af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt”, udtaler Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount, og fortsætter:

"Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg."

Ikke et billigt initiativ

Hvis du nu tænker, at det hele bare er et salgstrick for at få danskerne til at købe ind i netop 365Discounts butikker, skal du måske tage med i overvejelserne, at initiativet faktisk koster kæden penge.

"Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer," tilføjer Michael Tilsted.

I en undersøgelse fra november 2023 udarbejdet for bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen støtter 81% af respondenterne idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv.

Er prøvet før

I 2022 skar 365discount momsen i et lignende initiativ, hvor tallene talte for sig selv.

"I 2022 købte danskerne hele 23 procent mere frugt og 44 procent mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne ift. at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne," afslutter Michael Tilsted.