Den gennemsnitlige voksne er villig til at bruge næsten 260 kroner mere på restauranter, der ser "godt ud" på sociale medier, har en undersøgelse fundet ud af.
En meningsmåling blandt 2.000 voksne briter nåede frem til, at 41 procent mener, at en tilstedeværelse på sociale medier nu er den bedste måde at bedømme, om en restaurant er værd at besøge – og blandt de 18-26-årige er tallet 58 procent
Det mest eftertragtede indhold omfatter nærbilleder af mad (49 procent), restaurantindretning (29 procent) og optagelser bag kulisserne (28 procent).
Af dem, der bruger sociale medier til dette formål, er anslået 21 procent af de opslag på sociale medier, de ser, relateret til mad og udespisning.
Det skriver Express.
Opfordring til spisesteder
Kirsty Morris, MD hos Barclaycard Payments, som har bestilt forskningen, siger om resultaterne:
"Vores undersøgelse viser, at en fjerdedel af spisende gæster ser på menuen på sociale medier, før de bestiller. Dette er kun én måde, hvorpå oplevelsen forbedres for spisende gæster - så de kan koncentrere sig om at få det perfekte måltid ved siden af, når de spiser ude."
Flere og flere spisesteder giver dig mulighed for at booke, gennemgå menuer og endda forudbetale via deres sociale mediekanaler.
"Så det er et fornuftigt skridt for dem i restaurationsbranchen at blive ved med at dele indhold og engagere potentielle besøgende, konstaterer Morris.
Undersøgelsen, som identificerede fars dag som en af de mest populære lejligheder til at gå ud for at spise, fandt også frem til, at den typiske voksne bruger 40 minutter på at undersøge restauranter på sociale medier, før vedkommende beslutter sig for, hvor han/hun skal booke.
Og 17 procent af dem, der bruger sådanne platforme, afslørede, at de har tilmeldt sig en social medieplatform - specifikt for at finde ud af mere om bestemte restauranter.
Facebook (43 procent) og Instagram (41 procent) er de bedste destinationer for at finde de bedste steder for en bid mad.
Men traditionelle forbrugeranmeldelsessider forbliver også populære blandt 37 procent af de adspurgte.
Dette bliver der lagt mest vægt på
Undersøgelsen, udført gennem OnePoll, identificerede også, hvad der gør noget værdigt til at blive lagt på sociale medier, når man spiser ude.
Præsentation af maden (33 procent) kom i top, efterfulgt af visninger fra restauranten (28 procent) og "jazzy cocktails" (17 procent).
"Sociale mediekanaler giver et "udstillingsvindue" for restauranter til at markedsføre deres mad. Og efter et par turbulente år for muligheden for at spise ude (pga. corona, red.), er det en værdifuld måde at tiltrække nye kunder til et mødested," fortæller Morris.
Det viste sig også, at 20 procent af forbrugerne spiser ude sjældnere - i stedet vælger de at "gå stort", når de begiver sig ud, ved at besøge "specielle" spisesteder af højere værdi.