Stor nyhed fra Lidl: "Vi håber, at flere kunder vil overveje det"

Forbrug

10/11/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Vil du benytte dig af det?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

”Spar på papiret – sig nej tak til din fysiske kvittering.”

Sådan lyder det fra dagligvarekæden Lidl, der har udrullet en ny funktion i deres Lidl Plus-app, hvor kunderne aktivt kan fravælge de fysiske kvitteringer og i stedet kun få dem digitalt via appen.

Formålet med initiativet er at reducere det betydelige forbrug af papir, der anvendes til kvitteringer i butikkerne samt få kunderne til at overveje behovet for fysiske kvitteringer.  

Mange kunder ønsker den fysiske kvittering for at kontrollere deres indkøb og derefter smider de typisk kvitteringen ud. Fremover kan man nu med bedre samvittighed overveje at tjekke sin Lidl-kvittering digitalt – en mulighed, som Lidl håber, at flere kunder vil benytte sig af.

"Hvert år forbruges store mængder papir til kvitteringer i dagligvarebutikker, hvilket utvivlsomt udgør et betydeligt ressourcespild. Med den nye funktion håber vi, at flere kunder vil overveje, om de virkelig har brug for den fysiske kvittering. Det er derfor vigtigt at fremhæve, at den digitale kvittering har præcis samme gyldighed som en trykt kvittering i forbindelse med returnering eller reklamation," forklarer Jens Stratmann, administrerende direktør i Lidl Danmark

En mere digital retning

Lidl undersøger løbende, hvordan dagligvarekæden bedst muligt kan reducere sit ressourcespild.

Som en del af disse bestræbelser anvendes der FSC-certificeret termopapir til butikkernes bonruller, hvilket er mere skånsomt for miljøet, da papiret er genanvendeligt og produceret uden brug af kemiske farvestoffer.

Derudover afskaffede Lidl som den første dagligvarekæde i Danmark den fysiske tilbudsavis i København og Odense. 

"Vi bevæger os gradvist i en mere digital retning og oplever generelt en positiv modtagelse fra vores kunder. Vi kan se, at flere og flere benytter sig af Lidl Plus-appen. Jeg tror blandt andet, det skyldes, at kunderne har fundet ud af, at de kan finde gode tilbud via appen, da de opdateres i realtid. Men vi er selvfølgelig godt klar over, at ikke alle er lige digitale, og derfor vil det naturligvis være op til den enkelte kunde, om de ønsker at fravælge de fysiske kvitteringer,” siger Jens Stratmann, administrerende direktør i Lidl Danmark.