Snyder fastfoodrestauranter deres kunder med valg af farve? Ekspert siger "Ja!"

Forbrug

09/07/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Mathias Hildebrand Torp

Det er ingen tilfældighed, at mange burgerrestauranter bruger de samme farvetemaer. Kombinationen af rød og gul sender nemlig et helt specielt signal til hjernen

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De fleste historikere, der ved noget om emnet, er enige om, at White Castle i Kansas, Amerika, var verdens første fastfood-kæde, der åbnede i 1916.

Kæden solgte hamburgere for fem cent stykket fra starten - hvilket banede vejen for konkurrenter som McDonald's og Burger King.

Men det er ikke kun deres burgertunge menuer, de har tilfælles, firmaerne har også alle lignende farvesammensætninger.

Det fik en Reddit-bruger til at spørge: "Hvorfor deler fastfood-restauranter de samme farveskemaer - rød, gul og hvid. Jeg var på maratontur i går aftes og indså, at mange fastfood-virksomheder deler de samme farvekombinationer med deres logoer. Hvorfor? In-N-Out, McDonald's Carls Jr, Burger King, Wendys, KFC."

Det skriver Mirror.

Ifølge psykolog og førende farveekspert Karen Haller er det ikke kun en tilfældighed. Hun hævder, at disse iøjnefaldende nuancer hjælper med at lokke kunder gennem dørene, uden at de selv er klar over det.

Ifølge et indlæg, der blev delt på Karens officielle adfærdsrådgivningswebsted, er "stemningen, som denne kombination af farver udsender, perfekt til deres målgruppe".

Karen fordyber sig i videnskaben bag dette og skrev: "Når man ser på de positive psykologiske kvaliteter af rød og gul i forhold til fastfood-industrien, udløser rød stimulation, appetit, sult, det tiltrækker opmærksomhed.

"Gul udløser følelsen af lykke og venlighed. Når du kombinerer rød og gul, handler det om hurtighed, hurtighed. Ind, spis og ud igen."

Hun tilføjede: "Gul er også den mest synlige farve i dagslys, hvorfor McDonald's M kan ses på lang afstand. Farvesproget kommunikeres hurtigere til hjernen end ord eller former, da de virker direkte på vores følelser og følelser."

Karen kom ind på, hvorfor netop McDonald's har ændret en række af virksomhedens farver til grøn i nyere tid, hvilket i stedet "fremkalder følelsen af natur, naturlig og miljøvenlig."

Hun siger, at det giver en mere afslappet og mindre forhastet fornemmelse på en måde, som Karen sammenligner med en anden high street-gigant, Starbucks.

Forbløffet over denne åbenbaring sagde en bruger: "Er det derfor, min mund begynder at løbe i vand, hver gang jeg ser pizza?"

En anden bruger tilføjede: "Ingen joke, det får mig til at kræve pommes frites og ketchup. Når jeg kommer dertil, regner jeg med, at jeg lige så godt kunne få en McDouble og kyllingesandwich til at vaske det hele ned."

En tredje bruger sagde: "Du lærer noget nyt hver dag."